Toch weer gratis zondag- en avondparkeren in Assen

Bezoekers aan de Asser binnenstad kunnen in de avonduren en op zondag straks weer gratis parkeren. Het betaald parkeren op die tijdstippen wordt per 1 januari weer afgeschaft.
Dat is te danken aan een voorstel van de VVD, Stadspartij PLOP, SP, CDA en 50PLUS, dat vanavond een ruime meerderheid kreeg van 22 stemmen tegen elf. Ook de ChristenUnie gaf haar steun, nadat ze eerst 1 april als tussenoplossing voorstelde.

Politieke geloofwaardigheid

Met het weer gratis avond- en zondagparkeren willen de partijen de belofte uit het bestuursakkoord van dit voorjaar nakomen. "Het gaat om politieke geloofwaardigheid, een woord een woord", aldus het CDA. Net als voorheen moet op koopavond overigens nog wel gewoon betaald worden voor een parkeerplek.
Het college van B en W wilde het afschaffen van het betaald parkeren ondanks eerdere toezeggingen, weer uitstellen tot 1 juli. Er is namelijk ineens een tekort op het parkeerbedrijf van ruim vier ton.
Wethouder Roald Leemrijse heeft extra tijd nodig voor een grondige analyse van het parkeren in Assen en het ontstane tekort. Daarna volgt nog overleg met ondernemers en inwoners over hun wensen voor een aantrekkelijker parkeerbeleid, zoals eerder dit jaar ook toegezegd is. Dat alles lukt niet meer voor 1 januari, aldus het college, vandaar uitstel tot 1 juli.

Lees meer: Belofte afschaffen betaald avond- en zondagparkeren in Assen niet waargemaakt

Maar een meerderheid van de partijen wil daar niet op wachten. "Er is eerder dit jaar plechtig beloofd dat we per 1 januari weer over zouden gaan op gratis parkeren, die belofte moeten we nakomen", vinden zij.

Gulden middenweg

De ChristenUnie vindt ook: afspraak is afspraak, maar vroeg zich tegelijkertijd af of 1 januari praktisch wel haalbaar is voor invoering van gewijzigde parkeertarieven. CU probeerde eerst nog 'de gulden middenweg' voor elkaar te krijgen; namelijk per 1 april weer gratis, zodat er ook tijd is voor een nadere analyse en gesprekken met inwoners en ondernemers. Maar de rest wilde daar niet aan.
Uiteindelijk ging ook de CU mee met het voorstel, omdat ook voorman Bert Wienen het nakomen van afspraken belangrijk vindt. Bovendien is invoering volgens de wethouder per 1 januari praktisch wel uitvoerbaar.
D66 vindt het afschaffen per 1 januari een 'ad-hoc-maatregel'. "Stel dat de nadere analyse van het parkeerbeleid straks uitwijst dat de tarieven weer omhoog moeten. Hoe leg je dat dan weer uit", stelt Remi Moes.

Drie ton minder

Door het weer afschaffen van betaald parkeren in de avond van zes tot negen en op zondagmiddag, loopt Assen drie ton aan parkeerinkomsten mis. Eerst was dat geen punt, omdat het parkeerbedrijf voor 5,3 miljoen binnenhaalt, en Assen vijf miljoen kwijt is aan onderhoud aan parkeergarages en parkeerautomaten. "We hielden dus drie ton over van die parkeergelden en dat stopten we in de algemene middelen," zegt Leemrijse. "Maar ineens is er een tekort van vier ton."
Hoe dat tekort wordt opgelost, daar gaat hij de komende tijd aan puzzelen. Tariefsverhoging zou een maatregel kunnen zijn, maar ook het bezuinigen op onderhoudskosten, door bijvoorbeeld één van de parkeergarages te slopen, zoals de verouderde Mercuriusgarage. "Er is een teveel aan parkeerplekken in de garages. Zorg dat er eentje verdwijnt en bouw er woningen en werkplekken", aldus Henk Santing van Stadspartij PLOP.
Drie jaar geleden voerde Assen het extra betaald parkeren in de binnenstad in, vanwege een tekort van negen ton.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.