Aandeelhouders GAE zagen stoppen Nordica al aankomen

Nordica stopt met vluchten naar Kopenhagen en München (Rechten: Remko de Waal/ANP)
Nordica stopt met vluchten naar Kopenhagen en München (Rechten: Remko de Waal/ANP)
Het vertrek van luchtvaartmaatschappij Nordica van Groningen Airport Eelde (GAE) kwam niet als een verrassing voor de Drentse aandeelhouders van het vliegveld. "Het was een moeizaam verhaal."
Nordica maakte vanochtend bekend te stoppen met de vluchten vanaf Eelde naar Kopenhagen en München. Het uitvoeren van de vluchten bleek te duur voor de luchtvaartmaatschappij.
De provincie Drenthe, de gemeente Assen en de gemeente Tynaarlo hebben allen aandelen in Groningen Airport Eelde. Ook de provincie en de gemeente Groningen zijn aandeelhouder van het vliegveld.
'Groei blijft achter'

Voorzitter van de Drentse aandeelhouders Cees Bijl vindt het teleurstellend dat het vliegveld en Nordica niet met goed nieuws uit de onderhandelingen zijn gekomen. "Het tempo van de groei van het aantal passagiers bleef achter bij de verwachtingen. Er zit wel degelijk een behoorlijke groei in, alleen het aantal businessclasstickets bleef achter en daaraan verdient een maatschappij meer dan aan normale tickets", vertelt Bijl.

Meer dan vakantie

Nu Nordica stopt, rest de vraag wat de luchthaven gaat doen om zichzelf te kunnen blijven presenteren als toegangspoort van het Noorden. Bijl: "Er wordt onder andere nog op Londen gevlogen, maar we willen het wel breder ingevuld zien. Er moet meer gebeuren dan alleen vakantievluchten."
De jaarlijkse bijdrage van de aandeelhouders blijft voor volgend jaar in principe gewoon beschikbaar. Daarvan wordt onder meer douanepersoneel en beveiliging betaald.

Directeur zag het ook aankomen

Ook Marco van de Kreeke, directeur van Groningen Airport Eelde, zag het nieuws aankomen. "Het was natuurlijk ook al een tijd in de media dat de vluchten onder druk stonden en dat de kosten omlaag moesten. Tot eind vorige week hebben we hoop gehouden dat het zou lukken, maar helaas."
"Nordica zelf had graag door gewild", zegt Van de Kreeke. "Ze zagen potentie. Het aantal passagiers is gegroeid. Ze zeiden: 'Als er meer tijd was geweest, hadden we dit kunnen laten slagen.' Maar tijd is geld, in dit geval."

Goedkoper

Van de Kreeke ziet in dat het goedkoper moet. "We moeten een constructie verzinnen dat de vaste kosten lager zijn, mogelijk met kleinere vliegtuigen."

Imago

Het imago van Groningen Airport Eelde heeft wat de directeur betreft wel een deuk opgelopen. "De afgelopen jaren hebben we de wind in de rug gehad, met een mooie groei aan passagiers. Hopelijk kunnen we snel weer opstarten, maar een alternatief heeft tijd nodig. We zijn volop in gesprek met andere airlines. Ik heb goede hoop dat we het eerste half jaar weer door kunnen starten."

Londen

Van de Kreeke benadrukt dat vanaf Eelde nog steeds drie keer per dag naar Londen kan worden gereisd. "Dat gaat gewoon door, dat is een hartstikke goede verbinding. We hebben laten zien dat er in Noord-Nederland markt voor is. En andersom." Vliegmaatschappij Flybe verzorgt de vluchten naar Londen. Volgens Van de Kreeke worden dertig tot veertig procent van de tickets door het bedrijfsleven gekocht.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.