'Groningen Airport Eelde staat niet bovenaan lijstjes van luchtvaartmaatschappijen'

Groningen Airport Eelde zal altijd meer z'n best moeten doen om luchtvaartmaatschappijen te interesseren voor vluchten van en naar Noord-Nederland.
Dat zegt Joost Zuidberg. Hij is onderzoeker bij
uit Amsterdam. SEO deed eerder onderzoek naar de economische toekomst van de luchthaven. "Het is trekken aan een 'ziek' paard".
Zes vragen over Groningen Airport Eelde aan onderzoeker Joost Zuidberg:

Verbaast de moeilijke situatie waarin Groningen Airport Eelde zit je?

"Het is al jaren een uitdaging om voldoende passagiers te krijgen. Dat aandeelhouders roepen dat er voldoende potentie moet zijn om het rendabel te maken, dat snap ik wel. Het grootste probleem is het achterland. Er wonen te weinig mensen rondom de luchthaven."

De hub met Kopenhagen en München verdwijnt eind van dit jaar. Is dat erg?

"Ik denk dat een hub heel waardevol is voor de mensen rondom de luchthaven vanwege de verbindingen. Ook voor de aantrekkelijkheid van de regio als vestigingsplaats voor bedrijven. Voor de inkomsten kun je beter een groter toestel voor vakantieverkeer hebben. Dat levert meer geld op dan een kleiner toestel voor zakelijk verkeer. Als kleine luchthaven moet je op meerdere paarden wedden. De kans op extra vakantieverbindingen is groter dan een reguliere verbinding met een hub."

Kan Eelde profiteren van volle luchthavens?

"Daar zit wel iets van waarheid in. Als maatschappijen de slots niet kunnen krijgen op Schiphol, dan is Eelde voor Nederlandse maatschappijen een redelijk alternatief. Voor buitenlandse maatschappijen is dit minder interessant. Maar Eelde staat niet bovenaan het lijstje van maatschappijen."

Moet je accepteren dat het altijd moeilijk blijft?

"Het zal altijd een uitdaging blijven om voldoende verkeer aan de luchthaven te binden. Dat is zeker. De stap naar een rendabele operatie is te overbruggen. Met 100.000 extra pasaagiers ben je een heel eind. Het kan dat je die op termijn vast kunt houden. Die voorbeelden zijn er wel. Het zal nooit een vetpot worden."

Er wordt gesproken over een nieuwe luchtvaartnota in Nederland. Speelt Eelde daarin een rol?

"Ze kennen Eelde wel, maar de luchthaven speelt geen rol in de verdeling van het luchtverkeer in Nederland. Dat is ook lastig. Kijk maar naar Lelystad. Dat wordt niet geaccepteerd in Europa. Maar in het Nederlandse beleid speelt Groningen Airport Eelde geen grote rol."
Oud directeur Jos Hillen pleit voor eenlobby richting Den Haag. Is het een goed plan?
"Het belang van Groningen Airport Eelde op nationale schaal is beperkt. Of een lobby zin heeft, weet ik niet. Het kan in ieder geval geen kwaad."
Morgen praten de aandeelhouders opnieuw met elkaar over de investeringsplannen voor de komende jaren. De aandeelhouders zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen. Ze vragen de directie van de luchthaven om met alternatieven te komen voor het verlies van vluchten in inkomsten naar de twee hubs Kopenhagen en München. Als er te weinig perspectief is, dan willen de aandeelhouders investeringen in bijvoorbeeld de aankomst- en vertrekhal en de parkeerplaats uitstellen. Ook de bouw van een nieuwe brandweergarage is punt van discussie.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.