Omwonenden A37 hebben veel ideeën voor geplande zonneroute

Een goed gevulde zaal en evenveel ideeën over uiterlijk en gebruik van de zonneroute langs de A37. Honderd inwoners van het gebied tussen knooppunt Holsloot en de Duitse grens grepen de kans aan om Rijkswaterstaat van ideeën te voorzien over het uitvoeren van het megaproject.

Rijkswaterstaat wil alle ruimte langs de 42 kilometer lange A37 benutten om zonne-energie op te gaan wekken. Veel omwonenden willen die kans aangrijpen om de zonnepanelen ook als geluidswerende schermen te gebruiken. Vorige week was die wens ook in Hoogeveen al te horen.

Ook veelgehoord: bouw geen muur, maar maak de route passend in het landschap. Dat laatste heeft Rijkswaterstaat zelf ook al prominent op de verlanglijst staan.

De plannen van Rijkswaterstaat: een 42 kilometer lange zonneroute

De wens om geluidswerende zonnewallen te bouwen, kwam van meerdere omwonenden uit verschillende woonplaatsen. Ook de oproep om de directe omgeving mee te laten profiteren, klinkt vaker op de bijeenkomst. Een van de omwonenden die daartoe oproept is Leo Lange uit Erica, wonend pal naast het viaduct over de A37. “Ga ook stroom leveren aan de sportverenigingen in Erica, dan heeft de omgeving er ook wat aan.” 

'Klaverblad en parkeerplaatsen'
Boeren Hiskia en Harold Bergeman zien het wel zitten dat het hele klaverblad Holsloot vol komt te liggen met zonnepanelen. "Laten we onze aansluitende grond ook gebruiken voor zonneakkers. Dan krijg je één aaneengesloten geheel en hebben wij meer opbrengst van de grond dan nu. Die heeft nu rare hoeken en is te nat voor landbouw", zo luidt hun idee. 

Emmer raadslid Jan Fonhof draagt ook een idee aan: gebruik niet alleen de gronden langs de snelweg, maar ook de parkeer- en carpoolplaatsen. Fonhof: "Overdek ze met zonnepanelen, dan heb je meer opbrengst van de ruimte die anders alleen door al het blik wordt benut." Een voorbeeld daarvan is binnenkort te zien bij het nieuwe laboratorium van waterschap Hunze en Aa's, waar men zo'n zonnedek bouwt.

'Het moet en-en zijn'
Marcel Ten Caat en Herman Reuring van de lokale energiecoöperatie Nieuw Oranjepoort denken dat Rijkswaterstaat het plan vooral moet uitvoeren, maar dat we er in ons land niet alleen komen met óf zonne-energie óf windenergie óf aardwarmte óf waterstof. Beide mannen zien een combinatie van vele vormen als oplossing.

"Met zonnepanelen in het wegdek en windmolens kun je stroom opwekken, maar ook een warmtepomp laten draaien. Dan heb je warm water en stroom. Met die stroom kun je waterstof maken om op te koken of om auto mee te rijden. En er moet lokale opslagcapaciteit komen zodat een deel van het probleem van de capaciteit netbeheerders wordt ondervangen."

Andere ideeën
Er kwamen nog veel meer andere ideeën uit de hersenen van de gemotiveerde inwoners. Een greep uit de voorstellen:

- Bij parkeerplaatsen en carpoolplaatsen moeten elektrische auto's meteen de opgewerkte stroom kunnen laden
- Hergebruik alle schuin liggende taluds op het zuiden
- Denk aan de reflectie van de panelen voor zowel omwonenden als het wegverkeer.

Rijkswaterstaat liet drie studies doen naar hoe je zo'n zonneroute zou kunnen bouwen. De komende tijd wil ze van nog meer inwoners in het gebied ideeën horen.

Er zijn nog twee bijeenkomsten: op 31 januari in Cornelis in Dalen en op 4 februari in Nieuwlande. De bijeenkomsten beginnen steeds om 19.30 uur.
Meer over dit onderwerp:
Rijkswaterstaat A37 zonne-energie zonneroute
Deel dit artikel: