Trein naar Randstad moet uiteindelijk 250 km/u kunnen rijden

Een treinreis naar de Randstad kan een half uur sneller. En in de toekomst moet dat nog veel sneller worden. Dat staat in een plan dat overheden uit Noordoost-Nederland, NS en ProRail vanavond presenteren tijdens de test met een snellere intercity tussen Groningen en de Randstad.
Tijdwinst kan door eerst alles uit het bestaande spoor en de treinen te halen. Na 2030 moet het spoor worden aangepast. 

 
Uiteindelijk kunnen treinen mogelijk 250 kilometer per uur gaan rijden.

Stap 1: een kwartier sneller
Voor de periode tot 2030 kun je een kwartier tijdwinst halen met bestaande treinen op het huidige spoor. Uit de testrit van vannacht moet echt blijken hoeveel sneller je kunt rijden met de huidige treinen zonder aanpassingen. Assen wordt daarbij eerst overgeslagen, maar daarvoor komt nog een aparte proef. Ook stopt de trein niet in Lelystad Centrum en Leiden Centraal.

Stap 2: een half uur sneller
Bijna overal in Nederland is de maximum snelheid nu 140 km per uur. De meeste NS-treinen kunnen ook niet harder. Maar de nieuwe intercity’s die NS heeft besteld kunnen 200. Als die er zijn moet tussen Zwolle en Lelystad 200 gereden worden en tussen Lelystad en Amsterdam 160: tijdwinst een half uur.

Afbeelding


Nog hogere ambities
Wat ProRail-topman Pier Eringa betreft, is de test van NS en ProRail van vanavond het begin voor veel hogere ambities, maar dat kan alleen als het kabinet meer geld en energie in de regio wil steken. Eringa wil dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u. Dan kun je de reistijd tussen het Noorden en de Randstad echt veel korter maken. Dat geldt ook voor de treinverbinding met Oost-Nederland.

De snelheid van de intercity’s en stoptreinen trein is sinds de jaren 80 van de vorige eeuw nauwelijks toegenomen. Dat moet anders, vinden de overheden. Ze wijzen erop dat Nederland in snel tempo verstedelijkt. Door de vergrijzing én ontgroening trekken steeds meer mensen naar steden en naar de Randstad.  Ook bedrijven en instellingen kiezen steeds vaker daarvoor. 

Met een snellere reistijd ontlast je de Randstad en verbind je economische kernzones met elkaar, zo schrijven de partijen in een plan dat op 6 februari aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven word aangeboden. Ook helpen snellere treinen om toeristen beter te spreiden en kennis te laten maken met meer steden, natuur en bezienswaardigheden.

Het idee om treinen tot 250 km/u te laten rijden kost miljarden, maar volgens ProRail-baas Eringa kun je de spooraanpassingen uitsmeren over een langere tijd. De beveiliging van alle overwegen moet worden aangepast, langere wissels zijn nodig om harder doorheen te kunnen rijden en daar waar het spoor op slappe veenbodem ligt, moet de ondergrond worden versterkt.