Veiligheidsregio Drenthe waarschuwt voor 'sluipmoordenaar' koolmonoxide

Carry Seidel bij een koolmonoxidemelder
Carry Seidel demonstreert een koolmonoxidemelder © RTV Drenthe/Jasmijn Wijnbergen
"Ik was draaierig, voelde mij helemaal raar. Ik wist zelfs de naam van mijn dochter niet meer." Berber Zwiggelaar uit Hoogeveen blikt terug op een angstige periode. In 2018 raakten zij, haar vriend en dochtertje bedwelmd door koolmonoxide.
De zwangere Zwiggelaar had niet door dat het giftige gas in huis hing en kon uiteindelijk dankzij oplettende familieleden worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

'Ik voel me raar'

"Mijn vriend berichtte mij dat hij zich raar voelde. Dat gebeurde elke keer nadat hij de kraan open deed", vertelt Zwiggelaar. Nadat ze zelf terugkomt van de markt, stopt ze haar dochtertje onder de douche. "Tussendoor liep ik af en toe naar de keuken waar de ketel hing."
"Ik liep dus door die walm heen en begon me raar te voelen", vervolgt de Hoogeveense. Ze besluit op bed te gaan liggen en stuurt ondertussen wat berichtjes in de WhatsAppgroep van de familie. Normale berichtjes, denkt ze. "Maar dat bleken achteraf allemaal rare teksten te zijn geweest." Haar familie reageert alert en meteen wordt een ambulance ingeschakeld.

Sluipmoordenaar

Mede door dit soort verhalen trekken Veiligheidsregio's in Nederland aan de bel met een campagne over de gevaren van koolmonoxide. "Je ruikt het niet, je hoort het niet, je ziet het niet. Wij noemen het daarom ook wel een sluipmoordenaar", vertelt Carry Seidel van de Veiligheidsregio Drenthe.
Door het onzichtbare gas overlijden jaarlijks naar schatting zo'n vijf tot tien mensen. Ook belanden er honderden mensen in het ziekenhuis. "Koolmonoxide komt vrij bij onvolledige verbranding. Dat kan zijn bij je centrale verwarming, open haard, houtkachel, gaskachel. Overal waar verbranding is en iets fout gaat, komt koolmonoxide vrij", aldus Seidel.
Na het inademen van het gas kun je last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, geheugenverlies en flauwvallen. Krijg je een heleboel koolmonoxide binnen, dan kan het zelfs dodelijk aflopen.
Veiligheidsregio's waarschuwen voor sluipmoordenaar koolmonoxide
De veiligheidsregio's benadrukken het belang van koolmonoxidemelders in huis. Volgens onderzoek blijkt dat 25 procent van de huishoudens in Nederland zo'n melder in huis heeft. "Je hangt zo'n melder altijd hoog in de ruimte. Ongeveer één tot drie meter van de het verbrandingstoestel. Dan zal het alarm detecteren wanneer koolmonoxide vrijkomt", legt Seidel uit.
Vanaf 1 juli is een rookmelder in huis verplicht. Als het aan de brandweer in Nederland ligt komt er daarnaast ook een verplichting voor een CO-melder. Ook benadrukken de veiligheidsregio's in de nieuwe campagne het belang van goed ventileren en het regelmatig controleren en onderhouden van verwarmingsinstallaties.

Ziekenhuis

Voor Zwiggelaar en haar gezin loopt alles uiteindelijk goed af. Nadat haar familie de hulpdiensten inschakelt, zijn die snel ter plaatse. De zwangere Hoogeveense wordt onderweg naar het ziekenhuis in de ambulance aan het zuurstof gelegd. Ook haar vriend en dochter worden geholpen.
De baby in haar buik kent nog wel een moeilijke start, maar is nu kerngezond. Net als de rest van het gezin. Wel is de familie na het incident verhuisd, het voelde niet meer fijn om in het oude huis te wonen. En in de nieuwe woning hangen drie koolmonoxidemelders.
"Je hoort hier zo vaak verhalen over en dan denk je: 'het zal wel'. Tot het je zelf gebeurt. Hang alsjeblieft zo'n melder op en verdiep je in hoe je dat op een goede manier doet", adviseert Zwiggelaar tot besluit.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl