Weggebruikers opgelet: Julianaplein Groningen dertien weken op de schop

220210_julianaplein
Het Julianaplein zoals deze eruit moet gaan zien nadat alle werkzaamheden zijn afgerond © Groningen Bereikbaar
Vrijdagavond is het zover en gaat het Julianaplein in Groningen op de schop. Tot begin mei zal het grootste verkeersknooppunt in Noord-Nederland in fases worden afgesloten en dat heeft veel gevolgen voor het verkeer die we ook in Drenthe gaan merken.
Het Julianaplein is al sinds 1968 een drukke verkeersader in Groningen en het knooppunt wordt rigoureus aangepakt. "Er moet een nieuw plein gemaakt worden en daar is ruimte voor nodig", legt Bert Kramer van aannemerscombinatie Herepoort uit.
"Dat betekent dat het verkeer dat er rijdt, er weg moet. Dat verkeer brengen we naar het zuiden. Ten zuiden van het huidige Julianaplein bouwen we een tijdelijke t-splitsing. Daar gaan we de komende jaren het verkeer afwikkelen. Om die t-splitsing te bouwen, hebben we de komende weken nodig en zal er de komende dertien weken overlast zijn."

Teletubbieheuvel

Wie vrijdag vanuit Assen bijvoorbeeld door Groningen naar Hoogezand wil rijden via het Julianaplein, ondervindt direct al hinder, want de zuidelijke ringweg is afgesloten. Maandag gaat een nieuwe tijdelijke weg open, zodat het verkeer vanuit Assen alsnog goed Oost-Groningen kan bereiken. Dan zal het verkeer vanuit Assen alleen niet meer via het Julianaplein naar Drachten kunnen. En zo kan de situatie elke week weer verschillen.
Kramer noemt het nieuwe Julianaplein een 'Teletubbieheuvel waar gangen doorheen lopen'. Het groene karakter van de heuvel doet hem denken aan het landschap in het kindertelevisieprogramma. Het nieuwe Julianaplein heeft, in tegenstelling tot de huidige situatie, geen verkeerslichten, wat volgens hem betekent dat het verkeer veel beter door kan rijden. Maar zover is het nog niet.
Bert Kramer van Combinatie Herepoort die gaat over de verbouwing van de Ringweg in Groningen
Bert Kramer van Combinatie Herepoort die gaat over de verbouwing van de Ringweg in Groningen © RTV Drenthe/Jasmijn Wijnbergen

'Beheersbaar is niet lekker doorrijden'

De werkzaamheden brengen veel overlast met zich mee en daarom bereidt de organisatie Groningen Bereikbaar zich al een jaar voor op deze monsterklus. Dertien weken lang kunnen de duizenden auto's die bijna dagelijks gebruikmaken van het Julianaplein in Groningen hinder ondervinden. Om grote problemen te voorkomen, moeten er de komende weken veel minder auto's via het knooppunt rijden.
Wanneer er zo'n 80.000 auto's minder rijden is het verkeer beheersbaar, vertelt Edwin Papjes van Groningen Bereikbaar. "Met beheersbaar bedoelen we een lange winterse avondspits, dus dat is absoluut niet lekker doorrijden." Weggebruikers moeten dus rekening houden met extra reistijd.
Zo'n tachtig procent van al het verkeer dat gebruikmaakt van de zuidelijke ringweg komt uit de regio. De overige weggebruikers vallen onder doorgaand verkeer, zoals vrachtwagens die vanuit Nederland over Groningen naar Duitsland rijden. "Dat verkeer wordt omgeleid", legt Papjes uit. "Op het regionale verkeer hebben we zelf invloed. We moeten vaker de auto laten staan, meer thuis werken, met de fiets gaan of met de bus of de trein reizen."

'Volg de omleiding'

Bij Groningen Bereikbaar monitoren ze het verkeer op meerdere manieren: via feedback, die ze krijgen op social media, maar ook van verkeersregelaars, buschauffeurs, politieagenten en weginspecteurs, en via camerabeelden. Wanneer er een ongeval is of er een verkeersinfarct dreigt te ontstaan, zal de organisatie meteen kijken hoe het anders kan.
Ook kijken ze hoe druk het op de Park and Ride (P+R) zones in de buurt van Groningen is. "Als het daar erg druk is, kunnen we kijken of we de P+R in Haren of de parkeergelegenheden rondom Groningen Airport Eelde kunnen uitbreiden. Dan zal er vaker een bus heen en weer gaan."
Ook roept Papjes op om niet je eigen sluiproute te zoeken. "Volg de omleiding en ga niet zelf op zoek naar sluiproutes. Dan geef je overlast in een andere buurt. Bovendien is dit vaak niet de snelste route. Het is verstandiger om de omleidingsroutes te volgen."
Julianaplein in Groningen gaat komende weken op de schop

'Plan je reis op tijd'

Volgens Kramer is het belangrijk dat de mensen die vanuit Assen komen al vooraf kijken of het niet handiger is om bijvoorbeeld over de N33 naar Groningen te gaan. "Probeer zo veel mogelijk het Julianaplein te mijden. De eerste opties die je moet onderzoeken is de bus of fiets pakken of thuis te gaan werken. Als dat echt niet kan, dan moet je heel goed voorbereid kijken wat de beste manier is om te reizen, en ook wanneer. Want tijdens de spits reizen is niet handig."
Kramer tipt dat de website van Groningen Bereikbaar een goede hulp is als het gaat om de juiste weg te vinden. Papjes concludeert: "We gaan het allemaal merken, maar we zijn het zelf die de hinder veroorzaken."
Naar verwachting duren de werkzaamheden nog tot 9 mei, al is het hele kruispunt dan nog niet helemaal klaar. Het Julianaplein 2.0, oftewel de groene Teletubbieheuvel die Kramer schetste, moet over drie jaar klaar zijn.
Werkzaamheden bij de zuidelijke ringweg in Groningen ter hoogte van de Hereweg
Werkzaamheden bij de zuidelijke ringweg in Groningen ter hoogte van de Hereweg © RTV Drenthe/Jasmijn Wijnbergen

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl