De strijd om Oevers S: milieuclubs gaan door tot Raad van State

Oevers S ligt vlakbij het natuurgebied De Wieden-Weerribben
Oevers S ligt vlakbij het natuurgebied De Wieden-Weerribben © RTV Drenthe/Edwin van Stenis
Als het aan de Natuurbeschermingswacht Meppel ligt worden de uitbreidingsplannen van de haven naar Oevers S van tafel geveegd. Volgens secretaris Geert Starre doet het Meppel geen goed als de plannen worden doorgezet. Hij maakt zich alvast op voor de juridische strijd. "We gaan hoe dan ook procederen." Ook de politiek is nog niet overtuigd.
Voor Starre zijn er twee argumenten tegen uitbreiding van de haven naar de Oevers S. Ten eerste vreest hij voor uitstoot van stikstof bij de aanleg van de haventerreinen en het daaropvolgende gebruik van het terrein. "Oevers S is een gebied tegenover Natura2000-gebied Weerribben-Wieden", zegt Starre. "Dat is al zwaar overbelast. Er kan geen grammetje uitstoot meer bij. En omdat een haven in gebruik niet schoon is, stopt het niet bij de aanleg. Even door de zure appel bijten is er niet bij. Het is een continue vervuiling die je toevoegt."
Daarnaast wijst hij naar de groenstrook die in het gebied ligt, tussen Oevers S en woonwijk Berggierslanden. Volgens Starre is dat een prachtige plek voor broedvogels en wilde planten. "Dat wordt flink verstoord als je hier havenbedrijven gaat bouwen. Ook zal de vogeluitwisselingen met de Weerribben veranderen. Het is dus heel onwenselijk voor de natuur. En omdat rechters steeds vaker natuurorganisaties gelijk geven, wordt het juridisch ook onmogelijk."

Dieselschepen

De argumenten voor uitbreiding van de haven kent Starre goed. "Ze noemen het een circulaire haven, maar dat vind ik een marketingkreet. Circulair betekent dat je goed omgaat met die materialen en ze een tweede leven geeft. Maar ze worden alsnog met dieselschepen deze kant op gevaren. De uitstoot is dus groot, of het nu circulair is wat ze daar doen of niet. Dat houdt geen stand voor de rechter"
"Daarnaast hoor je veel economische argumenten", vervolgt de activist. "Het zou werkgelegenheid en welvaart toevoegen. Dat is een slechte Nederlandse gewoonte. Zodra iemand banen roept, is alles fantastisch en stopt iedereen met denken. Niemand kijkt nog naar de natuur. Dat is kortzichtig, want er zijn serieuze stikstof- en CO2-problemen. De industrie moet je daarom juist laten krimpen, in plaats van meer ruimte geven. Laat Meppel maar kijken naar schone banen om de welvaart te laten groeien. Niet naar dit soort bedrijven. Als de natuur geschaad wordt, ga ik procederen."
(Tekst gaat verder onder de foto)
Geert Starre van Natuurbeschermingswacht Meppel
Geert Starre van Natuurbeschermingswacht Meppel © RTV Drenthe/Bastian van de Belt

100.000 containers per vrachtwagen

Wethouder economie Henk ten Hulscher is het niet met Starre eens. "We staan hier juist achter omdat we het duurzame karakter zien. Wij hebben in Meppel jaren geleden ingezet op de haven. Transport is belangrijk en moet doorgaan. Op boten gaan honderd of zelfs meer containers, op een vrachtwagen maar één. Per boot komen jaarlijks 100.000 containers naar Meppel. Moet je kijken wat dat aan vrachtwagens op de weg scheelt. Dat bespaart een hoop uitstoot hoor."
Ten Hulscher geeft wel toe dat het onderwerp stikstof een lastige is. "Dat gaat nog voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Wij gaan dit goed onderzoeken en afwegen. Je moet niet kijken naar het onmogelijke, maar naar wat mogelijk is. We willen banen creëren in Meppel omdat dat belangrijk is voor de regio. Dat zullen we doen met respect voor de natuur. Als juridische procedures op ons afkomen, heb ik daar respect voor. Het is een onderdeel van de goede democratie. Ik kijk het wel met vertrouwen tegemoet. We zijn het gewend en zelfs heel goed erin geworden."
Als Meppel hier een mooi natuurgebied van maakt, compenseer je ook een stuk uitstoot.
Geert Starre van Natuurbeschermingswacht Meppel

Belangrijks bouwen voor de stad

Dat het tot een juridisch gevecht komt, lijkt haast zeker. De Natuurbeschermingswacht staat al in de startblokken. De onderbouwingen liggen al klaar, al twijfelt Starre of het zover komt. Hij acht de kans aanwezig dat het plan sneuvelt in de coalitieonderhandelingen na de gemeenteraadsverkiezingen. "Uitbreiding van de haven ligt politiek gevoelig, ik zie twijfel binnen de fracties. Het plan staat in het huidige coalitieakkoord, maar volgens mij heeft Sterk Meppel dat als wisselgeld toegegeven. Het wordt waarschijnlijk wel een belangrijk onderdeel van de strijd."
Moet Meppel Oevers S dan maar laten zoals het is? Niet slim, zegt Starre. Hij heeft een ander idee. "Het ziet er nu groen uit, maar dit is eigenlijk een groene woestijn. Het is een saai en kaal grasveld. Mijn voorstel is om dit terug aan de wilde natuur te geven met bomen en planten. Als Meppel hier een mooi natuurgebied van maakt, compenseer je ook een stuk uitstoot. Misschien kun je dat dan wegstrepen op een moment dat je ooit wel iets belangrijks wilt bouwen voor de stad."

Plussen of minnen

Voor politieke partij Sterk Meppel is uitbreiding van de haven de komende jaren wel bespreekbaar, zegt Klaas de Vries. Hij volgt het onderwerp voor de partij en hoopt na de verkiezingen als wethouder aan de slag te gaan. "Ik denk alleen niet dat uitbreiding nu nodig is", vertelt hij. "We zien nog voldoende ruimte in de haven zelf en denken dat inbreiding mogelijk is. Daarmee kunnen we verlengen van de kade uitstellen. Als daarna nog iets nodig is, snappen we dat naar uitbreiding van de haven gekeken wordt."
"Sterk Meppel wil geen haven op Oevers S. Het natuurgebied dat er ligt moet blijven", vervolgt De Vries. Als inbreiding niet genoeg ruimte biedt, kijkt hij liever naar een andere plek. "Wat bijvoorbeeld zou kunnen is de strook tussen de N375 en het Meppelerdiep."
Want volgens De Vries is het belangrijk om de omliggende natuurgebieden goed in de gaten houden. "Uitbreiding van de haven is een simpele rekensom van plussen en minnen. De plussen zijn eenvoudig in geld en werkgelegenheid uit te drukken. De minnen zijn niet zo eenvoudig weer te geven omdat het om natuur gaat."
(Tekst gaat verder onder de foto)
De haven in Meppel
De haven in Meppel © RTV Drenthe/Bastian van de Belt

Dieren geïsoleerd

Net als de Natuurbeschermingswacht wijst De Vries ook op de groenstrook vol broedplaatsen. "We willen absolute zekerheid dat die strook in stand blijft", vervolgt de kandidaat-wethouder. Waar ook een toekomstige haven ontwikkeld wordt, De Vries wil de broedstroken ten alle tijde blijven verbinden aan Weerribben-Wieden. "Anders raken de dieren geïsoleerd."
"Toch vind ik dit een aardig abstract onderwerp", vervolgt De Vries. "Het is nog steeds grond van Staphorst waarover we praten. Natuurlijk moet Meppel vanwege de samenwerkingen in regio Zwolle een toekomstvisie hebben, maar daarbij moeten we alle facetten goed bekijken. Van economie tot groen, stikstof en CO2. Voordat dat zover is, zijn we zo twee jaar verder."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.