Onbewaakte overwegen opheffen is lastig en duurt lang

De een wil hem niet kwijt en voor de ander is hij een doorn in het oog: de onbewaakte overweg. Als het aan ProRail ligt verdwijnen ze allemaal. Het kabinet zit inmiddels op hetzelfde spoor: over vijf jaar moeten er geen onbewaakte spoorovergangen meer in Nederland.
Ondanks dat er 60 miljoen beschikbaar is om overwegen veiliger te maken is dat hoogstwaarschijnlijk onvoldoende om oplossingen te bedenken voor alle onbewaakte overwegen. Want alleen simpel opheffen gaat meestal niet. Wegen verleggen naar de eerstvolgende bewaakte overweg is duur, en tunnels aanleggen of de overweg beveiligen kost nog veel meer.
In Drenthe zijn er nog elf onbewaakte overwegen, waarvan vijf prioriteit hebben bij ProRail.
In Holsloot, aan de spoorlijn Emmen - Zwolle, kan de familie Kupers niet wachten. Ze zien de overweg liever vandaag dan morgen verdwijnen.
Paolo Kupers stoort zich aan de spoorwegovergang in Holsloot
Ook Lies Middendorf in Dalen wil haar onbewaakte overweg wel kwijt. Maar zij zal nog wel even moeten wachten.
Ook bij Lies Middendorf in Dalen is een overgang
Deze overweg bij Hoogeveen staat wel op de prioriteitenlijst van ProRail: midden in het land van eigenaar Magreet Moret en haar pachter, veehouder Arjan Middelveld. Zij willen de overweg voor geen goud kwijt.
Arjan Middelveld moet elke dag de overgang over
In Wijster is er de gevaarlijke overweg van de familie Huisjes in Wijster. Al twaalf jaar is er strijd tussen Huisjes en ProRail over een oplossing.
Huisjes en Prorail zijn met elkaar in conflict

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.