Verzet tegen gedeeltelijke verdubbeling N34: 'Onnodig en zonde'

Groep N34 Gasselte en Omstreken en Natuurplatform Drentsche Aa verzetten zich tegen verdubbeling N34.
Jan van Zomeren van Groep N34 (links) en Philippe Boucher van Natuurplatform Drentse Aa (rechts). © RTV Drenthe/Marcel Drent
De werkgroep N34 wil nog voor de verkiezingen van de politieke partijen in Aa en Hunze, Borger Odoorn en Tynaarlo weten hoe zij denken over verdubbeling van de N34. De werkgroep is zelf tegen de gedeeltelijke verbreding van deze weg, iets waar de provincie positiever over is. De werkgroep vindt dat de kwestie hoog op de politieke agenda moet komen.
Volgens de werkgroep zijn er twee belangrijke argumenten om tegen de verbreding te zijn. Eén daarvan is de uitkomst van een rapport uit 2017. "De conclusie van dit rapport is dat er geen capaciteitsprobleem is tot 2040, mits het probleem bij de rotonde bij Gieten wordt opgelost", vertelt Jan van Zomeren van de werkgroep. "Daar zijn wij ook voorstander van, dat de doorstroom wordt opgelost bij Gieten. Wij vinden dat dit los gezien moet worden van de discussie over de gedeeltelijke verbreding."
Daarnaast vindt de groep dat het probleem van de veiligheid niet wordt opgelost met een verdubbeling. "Het wordt omschreven als een gevaarlijke weg. Onzin. Het gedrag van de automobilisten maakt het een gevaarlijke weg", legt Van Zomeren uit. "Een inhaalverbod met een afscheiding van de wegen zal de weg veiliger maken dan een verdubbeling."
Artikel gaat verder onder video
Verzet tegen gedeeltelijke verdubbeling N34: 'Onnodig en zonde'

Meer stikstof

Natuurplatform Drentsche Aa deelt de mening van de werkgroep. Ook kijken zij naar het effect van de verdubbeling op de natuur rondom de N34. "Er is al zo'n groot stikstofoverschot in de Natura 2000-gebieden rond deze weg", vertelt Philippe Boucher van Natuurplatform. Drentsche Aa. "Als er een verdubbeling komt gaan mensen harder rijden en wordt de stikstofuitstoot alleen maar groter."
Wanneer het over de veiligheid gaat haalt Boucher een voorbeeld naar voren van een andere provinciale weg. "De N33 is ook verdubbeld en daar gebeuren alleen maar meer ongelukken. De politie zegt dat mensen het beschouwen als een snelweg en dan 130 kilometer per uur gaan rijden. Dat is veel gevaarlijker."

Duidelijkheid van partijen

Ondanks dat de brief aan gemeenten is gericht, hoopt de werkgroep N34 op deze manier druk uit te oefenen op de provincie. "Wij hopen op deze manier dat er meer aandacht komt voor onze standpunten. Er is 29 miljoen euro gereserveerd en dat is zonde van het geld." Ook hoopt de werkgroep duidelijkheid te krijgen van de partijen. "De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Het is belangrijk dat kiezers straks weten hoe partijen denken over deze kwestie. Dat helpt met het maken van een keuze wanneer ze straks in het kieshokje staan."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl