Veel mensen zien de Nedersaksenlijn zitten, maar wie gaat 'm betalen?

De route van de nieuwe Nedersaksenlijn, zonder een station in Ter Apel (Rechten: RTV Noord)
De route van de nieuwe Nedersaksenlijn, zonder een station in Ter Apel (Rechten: RTV Noord)
Moet er een directe spoorlijn komen tussen Emmen en Groningen? Veel mensen die gisteren naar een debatavond in Ter Apel kwamen, vinden van wel. "Het is het stukje dat nog ontbreekt", zegt een van de aanwezigen tegen de NOS. "Ik woon zelf in Emmen, dus als je ziet wat voor mogelijkheden dat biedt. Niet alleen wat betreft het vervoer, maar ook voor de ontwikkeling van dit economisch zwak gebied."
Een andere bezoeker vindt de directe verbinding met Groningen belangrijk voor de jeugd. "De jeugd kan met een directe spoorlijn binnen afzienbare tijd in Groningen komen voor hun studie. Nu kost het de jongeren een uur en drie kwartier om er te komen."

Wie gaat dit betalen?

De kosten van de Nedersaksen-spoorlijn worden geschat op zo'n 250 miljoen euro. Een bedrag dat gedeputeerde Henk Brink niet zomaar op tafel wil leggen. "Al zouden we ons hele vermogen hierin stoppen, dan hebben we als provincie nog niet genoeg. Dan kun je kijken naar andere geldpotten en naar Den Haag. Ik heb er daar weleens over gesproken, maar daar deden ze de handen nog niet op elkaar", aldus Brink.

Lees meer: Inwoners van Twente willen via Emmen met de trein naar Groningen

De spoorlijn zou ook Twente beter verbinden met Noord-Nederland. Daarom was ook het provinciebestuur van Overijssel in het debat vertegenwoordigd. De provincies Groningen en Overijssel lijken meer interesse te hebben dan Drenthe.

Lees meer: ChristenUnie: Ook Drenthe moet werk maken van Nedersaksenspoorlijn

De trein zou vanuit Emmen via Musselkanaal, Stadskanaal, Veendam en Hoogezand-Sappemaar naar Groningen rijden. Inwoners en ondernemers in Ter Apel willen dat in dat dorp ook een station komt. Groningse gedeputeerde Fleur Gräper begrijpt die wens, maar zegt tegen RTV Noord dat een spoorlijn naar Ter Apel een stuk duurder is dan een die het dorp overslaat.
Een traject met Ter Apel zou zo'n 500 tot 600 miljoen euro kosten. "We gaan er wel over in gesprek", zegt Henk Brink. "Maar we blijven nuchtere Drenten. Het geld moet er immers wel zijn."

Eén spoorlijn naar Noord-Nederland

Het spoor tussen Zwolle en Meppel is nu het enige dat naar Noord-Nederland leidt. In het geval van aanrijdingen en storingen kan dit grote problemen veroorzaken. Een spoor dat vanuit Zwolle via Emmen naar Groningen gaat, zou in geval van nood dan een uitkomst zijn, omdat er een omweg is.

Lees meer: Er moet een directe treinverbinding komen tussen Noord en Oost Nederland

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.