Partijen zien noodzaak van verbreding N34: 'Blijft belangrijke verkeersader'

Hunebed highway N34
De N34 wordt vanwege de ongelukken ook wel 'dodenweg' genoemd © RTV Drenthe / Kim Stellingwerf
Welke maatregelen zijn nodig om de N34 veiliger te maken? De acht politieke partijen in Borger-Odoorn zijn daar in het RTV Drenthe-verkiezingsdebat uitgesproken over, maar de meningen over wat nodig is lopen wel uiteen.
CDA, Gemeentebelangen en PvdA lieten in het debat weten voorstander te zijn van een gedeeltelijke verdubbeling. "De weg hoeft niet volledig verdubbeld te worden, er zijn gewoon gebieden die kwetsbaar zijn. Maar kijk waar het wél past, en zorg daarmee dat je de doorstroming op gang brengt", aldus Ankie Huijing (CDA). Daan Hooiveld (Gemeentebelangen) pleit ook om delen van de weg te verbreden. "De veiligheid staat voorop." De PvdA wil daarbij wel voorzichtig zijn met het oog op de natuur, meldt lijsttrekker Peter Zwiers.
CDA'er Huijing zegt daarnaast dat de verkeersdrukte verder toe zal nemen. "We gaan ontzettend veel woningen bijbouwen. Met alle ontwikkelingen die er gaande zijn is het belangrijk dat we daarop inzetten", wijst ze op de noodzaak van verbreding.
tekst gaat verder onder de video
Partijen in Borger-Odoorn verdeeld over verbreding N34
Provinciale weg N34
De N34 wordt vanwege de onveiligheid ook wel 'dodenweg' genoemd. Om het aantal ongelukken te laten afnemen, wordt geopperd om de weg (gedeeltelijk) te verdubbelen. Maar een verbreding van de autoweg gaat alleen maar zorgen voor méér onveiligheid, zeggen tegenstanders. Bovendien zal het volgens hen leiden tot nog meer stikstofuitstoot. Zij pleiten bijvoorbeeld voor een inhaalverbod, snelheidsverlaging of het scheiden van de rechter- en linkerrijstrook.

VVD wil hele weg verbreden

De VVD is als enige partij voor een volledige verdubbeling van de Hunebed Highway. Daarmee zou de N34 een vierbaansweg worden. "Mensen zeggen dat automobilisten hun gedrag moeten aanpassen, maar halen je gewoon in", aldus lijsttrekker Janny Hofsteenge. Wat ook wordt geprobeerd, "het blijft onveilig", vindt de liberaal. "En het zal een belangrijke verkeersader blijven, ook al gaan mensen misschien meer thuiswerken."
D66'er Karel Eggen wil niet meer rijstroken, ook niet op een aantal punten. "Dat lijkt veiliger, maar dat is niet waar. Automobilisten veroorzaken de ongelukken, zij moeten zich aanpassen." Er is wel één punt waar de situatie moet worden aangepast, zegt Eggen. "Het knooppunt bij Gieten, want dat is een drama." D66 ziet meer heil in het aanpassen van de snelheid van 100 naar 80 kilometer per uur. Volgens hem scheelt die snelheidsverlaging 'slechts' zes minuten.

'N33 ook niet veiliger na verbreding'

Naast Eggen is ook partijleider Pieter de Groot (GroenLinks) tegen meer rijstroken en wijst daarbij naar de N33. "De suggestie wordt gewekt dat gedeeltelijke of gehele verdubbeling leidt tot meer veiligheid, maar de N33 ligt vlak om de hoek, en de veiligheid is daar ondanks een verdubbeling niet toegenomen."
Bovendien vreest hij, wanneer de weg op een paar delen wordt verbreed, dat automobilisten 'even gaan passeren'. "Dat lijkt me onhandig", zegt hij. De Groot haalt ook de plannen voor woningbouw in Borger-Odoorn aan, die volgens hem gedwarsboomd kunnen worden door stikstofuitstoot van verkeer. Later trekt hij het debat breder. "Laten we naar het totale vervoer kijken en in hoeverre je de drukte op de N34 kunt sturen. We hebben te maken met een Nedersaksenlijn die heel veel partijen willen, kijk naar het totale vervoersschema."
tekst gaat verder onder de foto
Rotonde Gieten
Bij Gieten heeft de N34 verbetering nodig, vindt D66 © Fred van Os/RTV Drenthe

Andere maatregelen dan verbreding

"We moeten de mensen uit de auto en in de trein krijgen", is Erik Braam (ChristenUnie) van mening. Net als een aantal collega-partijleiders ziet hij verbreding niet ziet zitten. "Ook niet in delen, dat leidt alleen maar tot meer onveiligheid. Mensen willen inhalen en de doorstroming wordt er niet beter op." Braam wil een inhaalverbod en de maximumsnelheid terug naar 80 kilometer per uur. Eggen (D66) vult aan: "Wetenschappelijk onderzoek geeft aan: een vierbaansweg creëert niet meer veiligheid dan een tweebaansweg. Het gaat om de persoon die er rijdt."
Zwiers (PvdA) wijst er nog op dat het gaat om het feit dat de provincie in eerste instantie gaat over een verdubbeling van de N34. Daarom wil hij werk maken om de drukte door de dorpen in Borger-Odoorn aan te pakken, bijvoorbeeld met aanpassing van verkeersborden en navigatiesystemen. Maar het raakt de gemeente 'direct', wil GroenLinks nog benadrukken. "Qua uitstoot raakt het rechtstreeks onze Natura 2000-gebieden en de woningbouw."
Gemeenteraadsverkiezingen bij RTV Drenthe
De lijsttrekkers van alle twaalf de Drentse gemeenten krijgen tot en met 15 maart de kans zich te laten zien in een van de RTV Drenthe-verkiezingsdebatten. Gisteren stond Aa en Hunze centraal, en vandaag waren de partijleiders in de gemeente Borger-Odoorn aan de beurt. Het debat is dagelijks te zien op de website en Facebookpagina van RTV Drenthe, van 15.30 tot 16.10 uur. Dezelfde avond wordt de uitzending meerdere keren herhaald op tv.
Morgen gaan de lijsttrekkers van Noordenveld in discussie over twee actuele thema's in de gemeente. Benieuwd naar alle berichtgeving over de gemeenteraadsverkiezingen? RTV Drenthe heeft een dossier aangemaakt: Drenthe Kiest.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl