Uniek in Nederland: Arriva en STAR samen tussen Stadskanaal en Veendam

Stadskanaal krijgt weer een OV-spoorverbinding. De trein tussen Groningen en Veendam wordt doorgetrokken. Het is de bedoeling dat in 2025 de lijn weer helemaal klaar is voor openbaar vervoer.
De spoorlijn is er al en is nu in gebruik bij museumspoorlijn STAR, die er met historische stoomtreinen rijdt.

Arriva en de STAR gaan samen gebruikmaken van de spoorlijn. Een unieke situatie, zegt verslaggever Serge Vinkenvleugel. "Dat is in Nederland nog nooit op deze manier vertoond. Er is geen enkele museale club waarbij de regionale vervoerder op hun hele spoorlijn rijdt, of andersom." 

Alleen de Limburgse college's van de STAR -de ZSLM- hebben in het verleden ook een klein stukje met hun museumstoomtrein op hetzelfde hoofdspoor als Arriva gereden. Dat is afgeschaft omdat het vanwege de strenge veiligheidsregels niet meer haalbaar was. Maar volgens omroep L1 gaat de ZSLM het vanaf komende zomer weer proberen.

Machinist met kleurenblindheid
Het delen van het spoor met Arriva heeft ook gevolgen voor STAR. "Wij zijn straks veel meer gebonden aan een strakke dienstregeling", zegt Lars Blaauw van STAR. "Voorheen konden we nog wel even vijf minuten wachten op laatkomers, maar straks moeten we echt strak op tijd rijden."

Waarschijnlijk zullen de mogelijkheden dat de STAR met historische treinen kan rijden wel beperkter worden, bijvoorbeeld op momenten dat Arriva twee treinen per uur wil laten rijden tussen Stadskanaal en Groningen, zo denkt Vinkenvleugel.

Blaauw vervolgt: "Daarnaast worden ook de veiligheidseisen voor onze treinen en het vrijwillige personeel strenger. Een machinist die kleurenblind is, kan nu bijvoorbeeld nog wel bij ons rijden, maar straks heb je met seinen te maken. Dat kan dan niet meer."

Twee keer station Stadskanaal
De STAR heeft een station en een historisch emplacement in Stadskanaal. Het nieuwe station voor Arriva komt vlakbij, waarschijnlijk op hetzelfde terrein. "De Arriva-treinen bij ons te laten stoppen vergt te veel aanpassing van ons station en de perrons, waardoor het historische karakter zou verdwijnen", zegt Blaauw.

Wel of niet naar Gieten?
Aan de plannenmakerij gingen jaren aan overleg vooraf. Een van de mogelijkheden was dat de STAR helemaal niet meer naar Veendam zou kunnen rijden. In dat geval zou de heraanleg van de spoorlijn Stadskanaal - Gieten een optie zijn. Maar dat was de provincie Groningen te duur.

De STAR houdt nu zelf het spoor naar Gieten nog in het achterhoofd om ooit te realiseren. Zeker als de Nedersaksenlijn er ooit komt en ook het stuk STAR-spoor tussen Stadskanaal en Musselkanaal weer voor OV gebuikt zou gaan worden.

Nedersaksenlijn
Het doortrekken van de lijn, lijkt ook een opstapje naar het verwezenlijken van de Nedersaksenlijn. Die mogelijkheid wordt nog onderzocht. "Dat is natuurlijk wel de wens van de Groningse gedeputeerde Gräper", vertelt Vinkenvleugel. "De lijn doortrekken naar Twente is wel iets van de lange adem. Dan moet ook gekeken worden naar de financiën. Gedeputeerde Henk Brink van Drenthe staat in de 'meewerkstand', maar Drenthe heeft andere belangen." Zo is het sneller om met de bus van Emmen naar Groningen te gaan over de N34 dan over het spoor.

Daarnaast heeft Drenthe ook andere prioriteiten op het spoor. "Zoals het sneller maken van de verbinding naar de Randstad en de verbinding tussen Emmen en Zwolle."

In 2011 werd de spoorlijn Zuidbroek - Veendam opnieuw in gebruik genomen voor personenvervoer. Arriva gaf toen al aan door te willen naar Stadskanaal en daarna Emmen.
Deel dit artikel: