Ambulance- en brandweerwagendokter uit Annen draait overuren: 'Machtig mooi'

220316_pol
René Pol (links) draagt de geprepareerde ambulance over aan Salam Aldeen (rechts) © René Pol
Parallel aan de Eexterweg tussen Annen en Eext loopt de Bartelaar. Een smalle weg waar je, als je er niet bekend bent, alleen agrarische bedrijven of vrijstaande woningen verwacht tegen te komen. Special Truck Parts mag dan ook gerust een vreemde eend in de bijt worden genoemd. Het bedrijf van René Pol geeft ambulances en brandweerwagens een tweede leven en door de oorlog in Oekraïne is de hulpvraag dan ook groot.
"Het is niet de bedoeling dat de wagens terechtkomen bij mensen die ze willen omtoveren tot een camper. De ambulances en brandweerwagens gaan echt naar landen die simpelweg geen budget hebben voor een nieuw exemplaar", legt de 55-jarige Pol uit. "Het is altijd mooi als we eentje verkopen, maar ik ben pas echt tevreden als mensen voor een tweede of derde keer bij ons terechtkomen. Want dan zijn ze tevreden over wat we ze de eerste keer geleverd hebben."

Bijzondere hulpvraag

Iemand die deze week bij Pol aan de telefoon hing was de Moldaviër Salam Aldeen. De CEO van mensenrechtenorganisatie Team Humanity rijdt al bijna drie weken met een ambulance in Oekraïne rond om slachtoffers van de oorlog in veiligheid te brengen. Dinsdagavond vertelde Aldeen via een videoverbinding in de talkshow HLF8 van Johnny de Mol over wat hij daar aantrof. Om nog meer oorlogsslachtoffers te kunnen helpen was de Moldaviër op zoek naar een ambulance met twee brancards, alleen bestaan die ambulances niet. Maar daar kon René Pol op verzoek wel voor zorgen.
220316_ambu_2
De gestripte ambulance die een tweede leven krijgt in Moldavië ne Oekraïne © René Pol

Weten wat erbij komt kijken

Van 2006 tot 2021 werkte René Pol voor een internationale producent van hulpverleningsvoertuigen en zat hij vaker in het vliegtuig dan in de auto, laat staan dat hij regelmatig in Drenthe te vinden was. Hij vond het naar eigen zeggen dan ook tijd om het weer dichter bij huis te zoeken. Het leidde vorig jaar tot de overname van Special Truck Parts. Niet zonder reden, want hij weet wat erbij komt kijken als het op brandweerwagens en ambulances aankomt. "Ik ken de producten, heb het netwerk en vind het leuk om me bezig te houden met dingen waar ik verstand van heb", licht hij toe.
"We krijgen gebruikte ambulances, brandweerwagens en bijbehorende materialen terug vanuit de markt. Vervolgens wordt alles schoongemaakt, gaat onder meer de bestickering eraf en dan zie je wat voor auto je hebt", legt Pol de werkwijze van Special Truck Parts uit. Na een technische check, het vervangen van materialen en het doornemen van de kilometerstanden wordt bekeken of ambulances en brandweerauto's langer dienst kunnen doen. Pol: "Soms vallen auto's af omdat ze niet goed genoeg zijn, maar we slagen er vaak genoeg in om ze wel een tweede leven te geven. Vorig jaar waren dat vijftig auto's en alleen dit jaar al twintig. Dat komt door de situatie in Oekraïne."

Dirigent

Onlangs wisten Pol en zijn collega's een oude watertankwagen zodanig op te lappen, dat-ie nog jaren dienst kan doen in Koeweit. "Machtig mooi om zoiets voor elkaar te kunnen krijgen", glundert hij. En ook het belletje dat hij dinsdagavond van Aldeen kreeg valt in die categorie. Het zijn de klusjes waar Pol en zijn collega's het voor doen, zo zegt hij zelf. Twee brancards in een ambulance plaatsen is niettemin nog een opgave, omdat een standaard ambulance is uitgerust met slechts één brancard. Maar de klus werd toch geklaard dankzij een staaltje bedrijfsnoaberschap.
"Ik heb plaatselijke mechanisatie-, auto- en schoonmaakbedrijven opgetrommeld om het voor elkaar te krijgen. Echt zo gaaf dat dit is gelukt. Salam Aldeen kwam de ambulance gisteren zelf ophalen", gaat de ondernemer verder.
Zelf had hij ook kunnen overwegen de ambulance af te leveren aan de Moldavisch-Oekraïense grens, maar het vervoer zelf doet Pol niet meer. "Vorig jaar reed ik de wagens nog wel heen en weer, maar in december ben ik daarmee gestopt. Dat is beter", zegt hij, refererend aan zijn drukke agenda. "Ik houd me nu vooral bezig met de organisatie en de leveranciers. Ik ben de dirigent van het geheel."
220316_ambu_3
Een monteur is bezig om een ambulance te prepareren voor een tweede leven © René Pol

Dilemma?

Ondertussen meldt de één na de ander zich telefonisch bij het bedrijf aan de Bartelaar. Overwegen z'n telefoon uit te zetten? De geboren Zuidlaarder wil er niks van weten. "Ons werk is veel te leuk. Zo sprak ik laatst nog een vrouw die in opdracht van de Deense regering een bestelling voor tien ambulances plaatste", zegt Pol. Dat wekt de illusie dat vooral buiten Nederland contact met Special Truck Parts wordt gezocht. "En dat klopt ook, want 95 procent van onze klanten komt uit het buitenland en daar zitten weleens bijzondere opdrachten tussen."
Al die opdrachten ten spijt, Pol wil niet dat zijn bedrijf opgekochte ambulances en brandweerwagens de deur uit doet die eigenlijk niet meer meekunnen. "Het is hier geen rommelmarkt", nuanceert hij. "Wij zetten goede auto's terug in de markt en dat blijkt ook wel uit de klanten die terugkomen", klinkt het tevreden.
Toch staan ook Pol en zijn collega's binnenkort mogelijk voor een dilemma. "Want als we een aantal weken verder zijn, denk ik dat er geen gebruikte ambulance meer te vinden is in Nederland", zegt hij, doelend op de situatie in Oekraïne. "Maar gelukkig heb ik zo m'n adresjes", besluit hij lachend.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.