Aanleg tweede spoor Emmen-Zuid zorgt voor minder reistijd

Onthulling routebord naar extra spoorlijn station Emmen-Zuid
Onthulling routebord naar extra spoorlijn station Emmen-Zuid © RTV Drenthe / Liam Heeremans
De aanleg van het tweede spoor op het treinstation van Emmen-Zuid is definitief afgerond. En dat betekent goed nieuws voor treinreizigers op het traject tussen Emmen en Zwolle. Door de extra spoorlijn van zeshonderd meter is de reiziger niet alleen een paar minuten sneller op locatie, maar profiteert hij ook van een betere dienstverlening en bereikbaarheid van Emmen.
In de afgelopen twee jaar is er hard gewerkt aan de spoorverdubbeling en deze week rijden de eerste treinen over het gloednieuwe spoor. De verdubbeling is onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland. Volgens Aldert Baas, woordvoerder van ProRail, is het tweede spoor een deel van een groot investeringsprogramma om de bereikbaarheid in het noorden van het land te verbeteren.

'Winst voor de reiziger'

"Het gaat om een budget van 1 miljard euro voor het investeringsprogramma", vertelt Baas, die aangeeft dat ook Drentse reizigers hiervan profiteren. "Het betekent winst voor de reizigers. Zo kunnen treinen in Emmen-Zuid elkaar passeren en voor de stoptreinen is er een rijwinst van drie minuten."
Volgens Baas zijn de verbeteringen van het traject in Emmen niet de enige verbeteringen aan het spoor in de provincie. "De komende tijd wordt er een bocht in het spoor aangepast in Hoogeveen, wat de aansluiting tussen Assen en Zwolle verbetert." Het investeringsprogramma is bedoeld om de bestaande trajecten te verbeteren, hierbij wordt er geen volledig nieuw traject aangelegd. De totale kosten van onder meer de aanleg van het tweede spoor in Emmen-Zuid bedraagt 11 miljoen euro.
Woordvoerder van ProRail regio Noordoost Aldert Baas
Woordvoerder van ProRail regio Noordoost Aldert Baas © RTV Drenthe / Janet Oortwijn

Tijdswinst

Ondanks de tijdwinst van drie minuten zien de reizigers op het station in Emmen-Zuid niet echt het voordeel in van een extra spoorlijn. "Met het openbaar vervoer ben ik nog steeds langer onderweg dan met de auto. De tijdwinst levert mij dus niet zoveel op", zegt een wachtende reiziger op het perron. Een andere reiziger geeft aan dat de drie minuten haar niet veel uitmaakt.
Wethouder Guido Rink van de gemeente Emmen is het echter niet helemaal eens met de reizigers. "Drie minuten op een mensenleven is inderdaad niet veel, maar als je een volledig jaar heen en weer reist is de tijdwinst aanzienlijk." Bovendien is volgens Rink is de tijdwinst niet het enige voordeel van de extra spoorlijn. "Je krijgt ook meer mogelijkheden qua goederenvervoer bijvoorbeeld."
Wethouder Guido Rink op het station Emmen-Zuid
Wethouder Guido Rink op het station Emmen-Zuid © RTV Drenthe / Liam Heeremans

Zakjes met paaseitjes

Tijdens de officiële opening van de extra spoorlijn werden er paaseitjes uitgedeeld aan de reizigers. Op de zakjes met paaseitjes stond geschreven: 'wat fijn, drie minuten sneller met de stoptrein'. Ook werd het bord waarop 'spoor 2' staat onthuld door wethouder René van der Weide (gemeente Emmen) en gedeputeerde Nelleke Vedelaar.
Uitdelen van paaseitjes aan de reizigers
Uitdelen van paaseitjes aan de reizigers © RTV Drenthe / Janet Oortwijn
Officiële opening tweede spoorlijn station Emmen-Zuid

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.