Zebrapaden en fietsstroken moeten Kerkplein Assen veiliger maken voor verkeer

Kerkplein Assen
Het Kerkplein geldt meestal als één van de drukste verkeerspunten van Assen © RTV Drenthe/Hjalmar Guit
De gemeente Assen maakt het drukste kruispunt van het centrum van de stad veiliger voor fietsers en voetgangers. Er zijn twee nieuwe zebrapaden en binnenkort start een proef met fietsstroken.
Het verkeersplein staat in de provinciehoofdstad bekend als lastig knooppunt. Er zijn meerdere zijstraten waaraan voorrang moet worden verleend en er is een bushalte midden op het plein. Fietsers en voetgangers delen de weg met auto's, bussen en vrachtwagens.

Gevaarlijk punt

Uit een enquête onder fietsers bleek dat zij de route van het Kerkplein via de Zuidersingel naar de Oostersingel ervaren als knelpunt. Langs die route gaat de gemeente fietsstroken neerleggen, om uit te testen of fietsers zich door die maatregel veiliger gaan voelen. In het najaar van 2022 wil de gemeente de proef evalueren.
Door het ontbreken van zebrapaden was het voor voetgangers op drukke tijdstippen voorheen lastig om de weg over te steken. Met de nieuwe zebrapaden wil de gemeente dat probleem definitief oplossen. "Deze plek kwam uit de enquête naar voren als één van de gevaarlijke punten, vooral bij het oversteken. Daar wilden we dus iets aan doen", vertelt wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie).
Kerkplein Assen
Twee nieuwe zebrapaden moeten voetgangers een veiliger gevoel geven © RTV Drenthe/Hjalmar Guit

Weinig ongelukken

Ondanks dat niet alle verkeersdeelnemers zich veilig voelen op het Kerkplein, zijn er de afgelopen jaren geen grote ongelukken gebeurd. Wethouder Vlieg vindt het desalniettemin nodig om maatregelen te treffen.
"Het klopt inderdaad dat er op deze locatie niet veel ongevallen gebeuren, maar het is ook belangrijk dat mensen zich op de fiets of als ze oversteken als voetganger gewoon veilig voelen."

Shared space

Het Kerkplein maakt deel uit van zogeheten shared space: gedeelde verkeersruimte waar fietsers en voetgangers niet gescheiden worden van gemotoriseerd verkeer. In theorie moet dat ervoor zorgen dat alle verkeersdeelnemers meer rekening met elkaar gaan houden. Dat er nu toch zebrapaden en fietsstroken komen, ziet de gemeente niet als een mislukkig van de shared space.
Vlieg: "Dat er zo weinig ongevallen gebeuren zegt misschien wel dat de shared space best goed werkt, alleen is de beleving van mensen soms anders. Als mensen het toch fijner vinden als er zebrapaden komen, dan vind ik dat je als gemeente niet op een harde manier aan het vorige concept moet vasthouden maar moet luisteren naar je inwoners."
Assen maakt Kerkplein veiliger met zebrapaden en fietsstroken