Manifestatie op Groningen Airport Eelde: 'Stilte is kostbaar'

Krimp de luchtvaart, dat is het mantra vandaag voor het hoofdgebouw van Groningen Airport Eelde. De manifestatie trekt zo'n zestig tot zeventig mensen. Veelal leden van politieke partijen uit de regio.
Ook bij vliegvelden in Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Schiphol en Lelystad komen mensen samen met de boodschap dat ze minder vluchten willen op de luchthavens. Ondanks dat er vandaag geen vluchten vanuit Eelde vetrekken, staan de betogers er toch. "Wij vinden het toch belangrijk om een landelijk signaal af te geven. Onze collega's staan ook op de andere luchthavens. En met dit signaal willen we heel Nederland laten zien dat de luchtvaart in Nederland echt niet hoeft uit te breiden."

Zorgen over luchtvaart

"Eelde is een luchthaven die nauwelijks tot niet gebruikt wordt", meent Marc Huiberts van Drenthe Blijft Stil. "Als we kijken naar komende zomer zullen er per week slechts elf vluchten gaan. Maar die elf vluchten leiden wel tot veel overlast bij het starten en het landen. Het feit dat het vandaag zaterdag is en dat de luchthaven gesloten is, geeft al aan dat dit een luchthaven is die totaal overbodig is." Huiberts doelt op het feit dat er vandaag geen passagiersvluchten vanuit Eelde vertrekken en landen.
"We zijn hier omdat we vinden dat we te weinig gehoord worden", meent omwonende Addy Rutgers. Hij woont in het noorden van Drenthe en helpt bij het organiseren van de manifestatie. "Wij willen als bezorgde inwoners van Nederland dat een serieus krimpscenario van de luchtvaart echt daadwerkelijk onderzocht wordt." Rutgers maakt zich grote zorgen over wat de noordelijke luchthaven gaat doen deze zomer.
De afgelopen weken heeft directeur Meiltje de Groot aangegeven dat ze er voor open stond om vluchten vanuit Schiphol over te nemen, wanneer deze in de knoop komt te zitten met het aantal vluchten. Rutgers: "Dat zou zo maar kunnen betekenen dat wanneer het nog verder vastloopt op Schiphol, Lelystad niet mag helpen, dat Eelde dan in beeld komt om extra vluchten op te nemen. Dat lijkt ons niet de goede gang van zaken. Daar zitten we in de kop van Drenthe met de mooie natuur beslist niet op te wachten."
Demonstraten willen dat luchtvaart krimpt
Dat er vooral leden van de Partij van de Dieren, GroenLinks en SP aanwezig zijn, deert Rutgers niet. "Het is jammer, maar dat zijn ook bezorgde burgers. Ik durf ook te zeggen dat heel veel mensen op de zaterdagochtend wel wat anders gaan doen met mooi weer. Aan de andere kant heb ik wel geconstateerd dat de groep die zich uitspreekt tegen krimp van de luchtvaart een relatief kleine groep is en zich onder de radar bevindt."
Hier en daar zijn een aantal mensen zonder politiek shirt. Fien Slors is er één van. Ondanks dat ze wel politiek actief is, staat ze vandaag voornamelijk namens Extinction Rebellion bij het vliegveld. "Ik denk dat mensen die een idee hebben over waar het naar toe moet met de wereld ook wel lid zijn van een politieke partij. Dat zijn toch de mensen die hier ideeën over hebben. Maar je hebt ook andere clubs, niet politieke clubs zoals wij, die hier ideeën over hebben." Slors is zelf ook groot voorstander van minder vluchten. "Het is niet nodig en het is heel vervuilend", meent ze.

'Stilte is kostbaar'

Om 12.05 uur is er landelijk een stiltemoment. Ook op Eelde wordt hier aan gehouden. "Dat is om voor jezelf helder te krijgen en bewust te worden van het feit dat stilte heel kostbaar is", legt Rutgers uit. Tien minuten lang wordt er een pauze ingelast. De demonstraten genieten van de zon terwijl ze een broodje eten. "We moeten ons ervan bewust zijn dat het zeker maatschappelijke waarde heeft voor heel veel mensen", gaat Rutgers verder.

Toekomst van het vliegveld

Heeft de luchthaven in Eelde dan nog wel een toekomst? Daar verschillen de meningen over. Volgens Rutgers is het er één waar wel beperkt gevlogen wordt. Hij denkt aan een traumahelikopter en ook de pilotenopleiding moet volgens hem sneller over gaan op elektrische motoren. "Maar voor vakantievluchten achten wij deze luchthaven niet in beeld."
Ook Huiberts heeft zijn bedenkingen bij de toekomst van het noordelijke vliegveld. "Als we het hebben over elektrisch vliegen dan hebben we het over de grootste ballon die ooit is opgelaten. Als we kijken naar de burgerluchtvaart op elektra dan hebben we straks een batterij nodig die zwaarder is dan een heel vliegtuig zelf." Ook een toekomst in waterstof ziet hij op korte termijn niet gebeuren. "We weten nog helemaal niet wat de gevolgen daarvan zijn. Het moet nog goed onderzocht worden. Het is een mooi streven, maar we zien dat niet op de korte termijn. We zitten nu wel met een goede scheidslijn in de tijd. We moeten nu handelen willen we zorgen dat onze toekomstige generaties nog een goede wereld hebben om in te leven, en in goede gezondheid. Daar maak ik me heel erg zorgen om. Je ziet dat in gebieden waar veel gevlogen wordt, neem Rotterdam en Amsterdam, de gezondheid afneemt. Uit de onderzoeken die tot nu toe gedaan zijn, blijkt dat de hersenactiviteit van jonge kinderen achterblijft ten opzichte van vergelijkbare populaties elders in het land", aldus Marc Huiberts.
Toch laat Huiberts weten dat hij niet tegen vliegen is. "Ik vind het helemaal niet erg als mensen twee of drie keer per jaar op een lange vliegvakantie gaan. Maar waar het mij om gaat is de mensen die zeggen ik ga iedere twee weken naar Barcelona, naar Praag, naar noem het maar op. Een lang weekendje met het vliegtuig. Allemaal reizen die je ook met de trein kunt doen. Wat veel leuker is..."