18 miljoen voor oppepper binnenstad Emmen en fietsroutes centrum

Hoofdstraat-Zuid Emmen
De Hoofdstraat-Zuid wordt in de komende jaren aangepakt. De bollard blijft daarbij wel op zijn plek. © RTV Drenthe / Rien Kort
De gemeente Emmen heeft 18 miljoen euro klaar liggen om de binnenstad van Emmen een oppepper te geven. Het geld is onder meer bedoeld om een aantal 'oude' projecten uit de ijskast te halen. Zoals de al lang verwachte opknapbeurt van het zuidelijk deel van de Hoofdstraat (Marktplein-Kapelstraat) en het inrichten van de Kerkhoflaan als fietsstraat.
De projecten maken onderdeel uit van het zogenoemde Uitvoeringsplan Regiostad Emmen. Het aan dit project gekoppelde geld wordt via drie sporen besteed: het verhogen van de fietsbereikbaarheid, versterking van de binnenstad en een ontwikkelfonds voor vastgoed, legt projectleider Wim Boonstra van de gemeente Emmen uit. De provincie draagt in totaal 4,5 miljoen euro bij, Emmen doet de rest.

Oude bekenden

Zoals gezegd gaat het qua projecten om een aantal 'oude bekenden', zoals Boonstra het zelf uitdrukt. Zaken die al een tijdje in de pijpleiding zaten, maar die door bezuinigingen tijdelijk op de plank waren terechtgekomen. De aanpak van de Hoofdstraat-Zuid, grofweg tussen De Drommedaar en ijssalon Toscane werd in 2018 al door de gemeente afgetikt, maar nog niet uitgevoerd. Vooral ondernemers zagen graag dat dit verouderde gebied werd aangepakt.

Bollard

De plannen behelsden toen de komst van 22 extra parkeerplaatsen, de komst van een fietsenstalling, vernieuwd straatmeubilair en meer groen. De bollard (verkeerspaal) blijft op de vertrouwde plek. Deze ingrepen blijven het uitgangspunt met mogelijk wat kleine aanpassingen, aldus de gemeente.
Volgens Boonstra is hiervoor nu een bedrag van 3 miljoen euro beschikbaar. De werkzaamheden worden waarschijnlijk uitgevoerd in combinatie met vervanging van de inmiddels gedateerde riolering.

Voortuinen stadsvilla's

Daarnaast is de gemeente van plan de voormalige voortuinen bij stadsvilla's De Lindenhof (nu een kunstenaarskwartier) en het Hospershuis (het onderkomen van streekomroep ZO!34) in ere te herstellen. Aan de voorzijde van beide panden bevindt zich nu de stenen stadsvloer. Het Hospershuis wordt verder netjes afgewerkt en aan de achterzijde komt een uitzichtpunt richting het Rensenpark.
Kerkhoflaan Emmen
Weer of geen weer: er zijn altijd fietsers op de Kerkhoflaan © RTV Drenthe / Rien Kort

Fietsvriendelijker

Het centrumgebied van Emmen wordt verder een stuk fietsvriendelijker gemaakt. Als eerste wordt de Kerkhoflaan ingericht als fietsstraat. Vooral scholieren van het Hondsrug en Esdal Colllege maken gebruik van de straat, vandaar. Auto's blijven er overigens ook welkom, maar zijn er wel te gast. De gemeente verwacht deze klus nog deze zomer aan te besteden. Het werk moet er eind 2023 opzitten.
Hoe de Kerkhoflaan precies wordt ingericht is nog niet bekend, hoewel in het verleden wel eens gesproken werd over de vernieuwde Wilhelminastraat als voorbeeld. Het werk wordt opgedeeld in twee fasen: eerst is het stuk tussen de Wilhelminastraat en de spoorwegovergang aan de beurt. Later volgt het deel tot aan de Boermarkeweg.

Gevaarlijkste van Emmen

De fietsoversteek bij de Dordsestraat, ter hoogte van de Bargermeerweg verdwijnt ook. Deze staat momenteel te boek als een van de gevaarlijkste van Emmen. De gemeente ziet een veiliger alternatief nabij de verkeerslichten bij de Emmalaan en Noordbargerstraat. Daar worden daarom nog aanpassingen gemaakt. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.
De Noordbargerstraat en het knooppunt bij de Dordsestraat wacht ook een herinrichting. Noodzakelijk, vindt de gemeente. "Het is een drukke weg, waar op bepaalde momenten op de dag veel fietsers rijden", aldus verkeerswethouder René van der Weide. "Er zitten ook veel winkels en kantoren, die je met de auto goed moet kunnen bereiken."
De huidige kruising functioneert momenteel verre van ideaal, vindt hij. "Afslaand en rechtdoorgaand verkeer gaat gelijktijdig en zorgt voor een onoverzichtelijke situatie voor het autoverkeer. We willen deze kruising ook veiliger maken voor het autoverkeer." Het fietsverkeer wordt daar ook in meegenomen. Ook hier is het nog wachten op de eerste ontwerpen. Tot slot worden er nog fietsstroken aangebracht op de Van Schaikweg tussen de kruispunten met de Wilhelminastraat en de Emmalaan.
Leegstand Emmen
Leegstand in het winkelcentrum van Emmen © RTV Drenthe / Rien Kort

Desolate omgeving

Een deel van het geld wordt verder in een ontwikkelfonds gestopt. Dit potje is bedoeld voor het verhuizen van winkels of de transformatie van winkels naar woonruimte. Minder winkelmeters maar wel met behoud van levendigheid, aldus Boonstra. Hij wijst daarbij naar de omgeving van de Dalipassage en de Kleepassage. "Een desolate omgeving", zo bestempelt hij het. "Dat moet je niet willen."

Even spannend

Boonstra snapt dat er wat haken en ogen zitten aan de uitvoering van het plan. De gemeente is van plan om deze projecten in de komende drie tot vier jaar uit te voeren. De prijsstijgingen in de bouwmarkt kunnen daarbij nog roet in het eten gooien. "Hebben we alle materialen en menskracht voorhanden? Dat is even spannend."