Aantal vluchten vanaf Eelde stijgt, maar nog weinig passagiers

Transavia vliegtuig
Eelde telde vorig jaar meer vluchten, maar geen enkele lijnvlucht © RTV Drenthe / Edwin van Stenis
Groningen Airport Eelde mag vorig jaar dan wel meer passagiers hebben vervoerd vergeleken met 2020, het aantal passagiers op de luchthaven is nog steeds bijzonder laag.
Afgelopen jaar steeg het aantal vluchten op Eelde met meer dan een derde. Het aantal passagiers steeg ook, maar met coronajaar 2020 als vergelijking is dat niet verrassend. In 2020 telde het vliegveld 19.000 passagiers. Voor corona was dat nog tegen de 200.000 of meer. Vorig jaar bleef de teller steken op 32.000.
Het aantal vluchten is daarentegen de hele coronaperiode door blijven stijgen. Dat klinkt in coronatijd misschien raar. Maar de verklaring zit hem erin dat Eelde een belangrijke rol vervult in lesvluchten. Het is de grootste lesluchthaven van Nederland, met onder meer de aanwezigheid van de KLM Flight Academy. Maar liefst 72 procent van alle vluchten vanaf Eelde waren lesvluchten. Het aantal chartervluchten, dat zijn vluchten geboekt bij een reisorganisatie, is ook gestegen. Daarentegen is er vorig jaar geen enkele lijnvlucht opgestegen of geland op Eelde.
Opmerkelijk: minder traumavluchten
Ook een gevolg van corona: minder verkeer op de weg. En dat heeft weer invloed op Groningen Airport Eelde. Zo steeg de traumahelikopter vorig jaar 2.114 keer op vanaf Eelde. Normaal maakt deze helikopter rond de 2.500 vluchten per jaar.
Eenmaal landde er een helikopter op Eelde vorig jaar voor het vervoer van coronapatiënten. Twee keer maakte een Duitse traumahelikopter gebruik van het vliegveld.
Met meer vluchten, komt ook meer overlast. In 2021 zijn er bij de luchthaven 3.142 meldingen binnengekomen, een toename van 35 procent. Wat opvalt is dat er vooral meer mensen overlast hebben ervaren. 226 mensen hebben een melding gedaan, en dat is een toename van bijna 80 procent. Er zitten ook enorme uitschieters bij: tien mensen hebben meer dan 50 meldingen gedaan. Zij hebben zelfs gemiddeld 240 meldingen per persoon gedaan.
Voornaamste reden van de overlast is volgens het vliegveld de toename van het aantal lesvluchten. Wat opvallend is, is dat in de tweede helft van het jaar het aantal meldingen is afgenomen. Terwijl juist toen het aantal lesvluchten fors is toegenomen. Reden is dat er diverse gesprekken zijn geweest tussen melders, de luchtverkeersleiding, de KLM Flight Academy en Groningen Airport Eelde om te kijken hoe deze overlast voorkomen kan worden. Bijvoorbeeld door een andere vluchtroute. Dat lijkt te hebben geholpen.
Opmerkelijk: tien overleden vogels
Groningen Airport Eelde heeft er zowaar een streefgetal aan vastgeplakt. Per 10.000 vluchten maximaal 2 aanvaringen met een vogel. Sterker nog, in de vliegtuigsector is een 'aanvaardbare norm' afgesproken van 4 vogelaanvaringen per 10.000 vluchten.
Vorig jaar zijn op Eelde tien vogels geraakt door een vliegtuig, vooral meeuwen en enkele zwaluwen. Met meer dan 50.000 vluchten, is de doelstelling van Eelde dus net behaald.
Qua vluchten gaat het dus wel goed, de passagiers blijven nog wat achter, maar financieel gaat het de luchthaven niet voor de wind. Het vliegveld leed vorig jaar een verlies van 977.739 euro. En dat is eigenlijk beter dan verwacht. Het vliegvlieg wist de kosten laag te houden door een combinatie van 'kostenbesparende maatregelen' en dankzij de NOW-regeling, een tegemoetkoming voor de coronacrisis van de regering. Airport Eelde kreeg net iets meer dan een miljoen vanuit de NOW-regeling.
Overigens is het verlies wel minder dan twee jaar geleden, toen het verlies 1.285.242 euro was. In de jaren voor corona stond het verlies rond de 200.000 euro, met 2017 als uitzondering, toen het vliegveld bijna vier ton winst maakte.

Meer privévluchten

Dit jaar lijkt het vooralsnog beter te gaan. De eerste drie maanden is in ieder geval een forse toename van het aantal vluchten. De eerste drie maanden van dit jaar waren er 14.381 vluchten van en naar Eelde. Dat is, vergeleken met vorig jaar, een stijging van 72 procent. Die stijging komt vooral door lesvluchten, omdat vorig jaar in deze periode door een verbod op contactberoepen geen lesvluchten werden gemaakt. Daarnaast is er dit jaar al een stijging in privévluchten te zien. Het vliegveld merkt dat het steeds vaker gevonden wordt door "de wat grotere privétoestellen." Het gaat om een kwart stijging.
De passagiers blijven echter nog wat achterwege. Na de eerste drie maanden staat de teller op 11.611. Dat komt mede door een nieuwe bestemming: de Scandinavian Mountains in Zweden. Naar deze nieuwe wintersportbestemming zou twee keer in de week gevlogen worden, maar in januari en februari veranderde dat naar eenmaal per week.
Toch kijkt het vliegveld positief vooruit. Zo ziet het in het parkeren dat er een herstel van de coronaperiode is ingezet en zet TUI grotere toestellen in naar Gran Canaria om aan de vraag te kunnen voldoen. Eelde heeft alleen wel een verlies geleden van 312.051 euro over januari, februari en maart.
Opmerkelijk: voorzorgslanding
Zesmaal is het alarm vorig jaar afgegaan op Groningen Airport Eelde. Een keer ging het om een "wat groter toestel" dat een voorzorgslanding maakte. Dat betekent dat een vliegtuig met een (technisch) probleem uit voorzorg landt op het dichtstbijzijnde vliegveld. De vijf andere keren ging het om een voorzorgslanding door een klein toestel als gevolg van een mogelijke storing.
Daadwerkelijke incidenten hebben niet plaatsgevonden op Eelde. Wel is er medische assistentie verleend aan één passagier.