Kritiek op herstart campagne voor Noord-Nederlandse bedrijvigheid: 'Wat heeft het opgeleverd?'

Top Dutch vrachtwagen
De bedoeling van de campagne was om Tesla naar Noord-Nederland te halen. Dat is niet gelukt © Top Dutch
Fractievoorzitter Thomas Blinde van JA21 is verbijsterd. De provincie gaat opnieuw gebruik maken van een marketingcampagne om Noord-Nederland onder de aandacht te brengen van het internationale bedrijfsleven. Die campagne heet 'TopDutch'.
"De vorige keer heeft het nul concrete resultaten opgeleverd. Het is geëindigd in een ruzie", somt hij op. Die vorige keer was voor corona. De campagne werd in 2016 opgestart. Hét grote doel: Tesla naar Noord-Nederland halen. Meer dan een miljoen euro werd er voor ingezet. Maar Tesla zit niet in Noord-Nederland. En TopDutch had een flinke interne ruzie. Blinde vraagt zich af wat er wel is gelukt.

Scale-ups

In een rapport dat na afloop van de campagne is opgesteld, blijkt dat het onduidelijk of TopDutch heeft bijgedragen aan de bedrijven die naar Noord-Nederland zijn gekomen. Wat het wel heeft opgeleverd zijn 27 'potentieel interessante marketing qualified leads'.
Die zin blijkt net zo onduidelijk als de term 'scale-ups'. "Ik weet zelf niet wat dat betekent", zegt provinciebestuurder Henk Jumelet terwijl hij die term uit.
De provincie wil voor de komende twee jaar 150.000 euro per jaar aan de campagne toekennen. Het gaat deze keer niet om het binnenhalen van bedrijven, maar om het versterken van de economische structuur in Noord-Nederland, zegt Jumelet, die een zieke provinciebestuurder Henk Brink vervangt. "Het gaat om innovatie. Het gaat deze keer om start-ups, en scale-ups." En het gaat erom om Noord-Nederland als merk sterk neer te zetten.

Vragen

Bij de fracties in de Drentse politiek leven nog veel vragen en zijn veel kritische geluiden te horen. "Het versterken van de economische structuur is een vaag begrip waar je alle kanten mee op kan", zegt Henk Pragt namens D66. Bernadette van den Berg-Slagter, van de ChristenUnie, wil concretere doelstellingen zien die de provincie voor ogen heeft met de campagne.
Die campagne wordt gedaan samen met de provincies Friesland en Groningen. Deze twee provincies zijn al akkoord gegaan met de financiële bijdrage.
Het provinciebestuur komt nog met antwoorden aan de Drentse fracties.

Eerste vraag is al beantwoord

Ambtenaren weten ondertussen aan Jumelet te vertellen wat 'scale-ups' zijn. Jumelet: "Dat zijn start-ups die 5 jaar bestaan en een omzet draaien van minimaal 10 miljoen euro."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.