Geen vervanging voor niet werkende stationsliften Hoogeveen

Station Hoogeveen
Station Hoogeveen wordt voorlopig gemeden door rolstoelgebruikers © RTV Drenthe/Roy Schutte
Er komt definitief geen tijdelijke vervanging voor de liften op station Hoogeveen. De liften worden vervangen en zijn tot eind juli niet te gebruiken. ProRail noemt de huidige alternatieven 'een goede oplossing'.
Spoorbeheerder ProRail, dat werkzaamheden op het NS-station uitvoert, reageert op een verzoek van de gemeente Hoogeveen om een tijdelijke lift te plaatsen. Sinds 2 mei zijn de liften buiten gebruik, na werkzaamheden aan het spoor en het station bleken de liften niet op tijd af bij de heropening van het station op 23 mei.
"De vervanging van de liften kan voor een deel van de reizigers in meer of mindere mate overlast opleveren. Dit is helaas niet te voorkomen", schrijft ProRail in een brief aan burgemeester en wethouders van Hoogeveen. "Het plaatsen van een noodoplossing, zoals een hellingbaan of tijdelijke lift, is niet veilig en eenvoudig te realiseren. ProRail heeft gepland de nieuwe liften op station Hoogeveen eind juli in gebruik te kunnen nemen."

Motie

Via een unaniem aangenomen motie, ingediend door de PvdA, sommeerde de gemeenteraad het college contact op te nemen met ProRail. Daarin werd gevraagd om vervangende lift. Het college deed een specifiek verzoek, namelijk 'het plaatsen van een tijdelijke lift, zoals die door RECO lift Solutions ook op andere stations in Nederland is geplaatst'.
Daar voelt ProRail niks voor. "De oplossingen van het door u genoemde bedrijf zijn bij ons bekend en worden in sommige situaties (langdurige overlast, geschikte locatie voor alternatief, hoge reizigersaantallen) ook toegepast. Een voorbeeld hiervan was bij de nieuwbouw van station Assen. Helaas is dat voor deze werkzaamheden niet aan de orde."

Goede oplossing

En dus moeten reizigers die slecht ter been zijn nog een maand gebruik maken van alternatief vervoer. "Zij kunnen met een taxi naar het eerstvolgende rolstoeltoegankelijke station", meldt ProRail, dat de kosten voor die reis op zich neemt. "Vanuit onze ervaring op andere stations denken wij dat hiermee een goede oplossing geboden wordt en we zullen daarom geen aanvullende maatregelen nemen."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl