Tientallen bedrijven gaan graag aan de slag voor windpark

Werkzaamheden op de locatie van de eerste windmolen in de Veenkoloniën.
(Rechten: Steven Stegen / RTV Drenthe)
Werkzaamheden op de locatie van de eerste windmolen in de Veenkoloniën. (Rechten: Steven Stegen / RTV Drenthe)
Tientallen bedrijven hebben zich nu al bij de hoofdaannemers van windpark Drentse Monden Oostermoer gemeld om werkzaamheden uit te voeren. Het windpark schreef onlangs 1800 bedrijven aan om ze attent te maken op de kansen die er liggen.
"We zijn aangenaam verrast door de respons", zegt woordvoerder Elzo Springer van het windpark. Namen van geïnteresseerde bedrijven wil hij niet noemen. "Maar het gaat om tientallen bedrijven. Opvallend genoeg ook een flink aantal uit de directe omgeving", stelt hij. Het gaat dan om bedrijven uit Borger-Odoorn en Aa en Hunze.
Eind maart haakte onder andere Avitec uit Nieuw-Buinen af, nadat dat bedrijf een schriftelijke bedreiging in de bus kreeg.

Melden

Ondernemers kunnen zich nog tot 15 juni melden als ze interesse hebben om voor het windpark aan de slag te gaan. Het is niet gezegd dat ze allemaal worden ingeschakeld. Dat is aan de vier hoofdaannemers, KWS, A. Hak, Nordex en Comsave.
Het is de bedoeling dat eind deze maand de eerste van de 45 windmolens van Windpark Drentse Monden Oostermoer verrijst. Deze turbine komt tussen Nieuwe-Buinen en 1e Exloërmond aan de Drentse Mondenweg te staan. Die windmolen wordt erg belangrijk voor het project, want dan moet blijken of de storing op de antennes van de LOFAR-telescoop van Astron binnen de gemaakte afspraken valt.

Route nog niet bekend

Windmolenbouwer Nordex heeft een speciale turbine ontworpen die veel minder elektromagnetische straling veroorzaakt. De onderdelen worden via de Eemshaven naar de Drentse Monden vervoerd. De route is nog niet exact bekend, al speelt het ook een rol dat sommige gemeenten niet aan het vervoer van de onderdelen willen meewerken.
Dat laatste lijkt vooral symbolisch, want het Drentse windpark valt onder de Rijkscoördinatieregeling. Daardoor kan het ministerie van Economische Zaken lokale overheden overrulen.

Transport 's avonds of 's nachts

Woordvoerder Springer zegt dat de route nog niet compleet vaststaat. Wel is duidelijk dat het zware transport 's avonds of 's nachts zal plaatsvinden. "We gaan daarover met aanwonenden in gesprek. Het kan zo zijn dat zij bijvoorbeeld de vroege ochtend prettiger vinden", zegt Springer. Regulier vervoer van kleinere windmolenonderdelen gebeurt wel gewoon overdag.
Voordat de voertuigen hun weg vinden, zullen er volgens Springer ingrepen nodig zijn. "Denk aan verkeersborden die tijdelijk weg moeten of aan het plaatsen van rijplaten."
Voor schade aan de weg hoeven de wegbeheerders volgens hem niet bang te zijn. "Deze vrachtwagens hebben zoveel assen en wielen dat de druk minder is dan bijvoorbeeld een vrachtwagen die bieten vervoert. Het enige is wel dat het allemaal iets langzamer rijdt."

Deel je tips

RTV Drenthe en RTV Noord trekken samen op in het winddossier. Heb je tips? Mail ze naar mfolkers@rtvnoord.nl of s.stegen@rtvdrenthe.nl.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.