Handen uit de mouwen: Lopen, draaien en zwaaien bij de Dieversluis

Brug- en sluiswachter Henk Rispens bij de Dieversluis
Brug- en sluiswachter Henk Rispens bij de Dieversluis © RTV Drenthe / Vera Beuke
Hoe ziet het leven in, op en rondom het water er in de zomer uit? Om daar achter te komen maken we in de serie Spetterend Drenthe een tocht langs het Drentse water. Vandaag gaan we aan de slag bij de Dieversluis aan de Drentsche Hoofdvaart. Waar de meeste mensen in de zomer genieten van een vakantie, is de zomer voor brug- en sluiswachter Henk Rispens juist een periode van hard werken.
De sluizen van de Drentsche Hoofdvaart moeten nog allemaal met de hand worden opengedraaid. "Het is bewust een nostalgische route. Dus alles met de hand, zoals het vroeger ging. Daar blijven we fit bij", zegt Rispens. Op drukke dagen gaan er tussen de dertig en veertig boten door de sluis, loopt Rispens zo'n tien kilometer op een dag en draait hij tientallen keren de sluisdeuren open en dicht. En dat met temperaturen van soms wel dertig graden.

Veertig jaar brug- en sluiswachter

Klagen doet Rispens niet. Zelfs na bijna veertig jaar vindt hij zijn werk nog veel te leuk. Eigenlijk kan hij al met pensioen, maar daar wil hij niets van weten. Hij houdt van de afwisseling en de vrijheid. "Ik zit door heel Drenthe bruggen en sluizen te bedienen. Ik werk alleen en moet alles zelf regelen, ben veel buiten en heb contact met allerlei mensen."
Benieuwd naar het werk van Rispens? Bekijk dan de onderstaande video. Tekst gaat verder onder de video.
Handen uit de mouwen: Lopen, draaien en zwaaien bij de Dieversluis
In die bijna veertig jaar is er volgens Rispens een hoop veranderd. "Toen ik begon waren de schepen veel kleiner. Mensen hebben nu luxere jachten. Toen hadden we vier of vijf boten tegelijk in de sluis, nu past er vaak maar één in."
Ook door de automatisering is veel veranderd, legt Rispens uit. "We hebben nu drie bedienposten in Drenthe, waar we trajecten op afstand bedienen." En dus hoeft Rispens niet meer elke dag de hele provincie door om bruggen en sluizen te openen.

Turf, bieten en passagiers

Behalve de sluizen van de Drentsche Hoofdvaart, die moeten allemaal nog met de hand open en dicht worden gedraaid. De Drentsche Hoofdvaart is een oude scheepvaartverbinding tussen Meppel en Assen. In 1780 was het laatste stuk van het kanaal tot aan Assen klaar. De vaarroute is ongeveer 47 kilometer lang en telt zes sluizen.
"Het kanaal is gegraven voor de beroepsvaart", vertelt Rispens. "De turf, veenvaart, was het allerbelangrijkste, maar er werden ook aardappelen, bieten en passagiers vervoerd." Eind jaren zeventig veranderde dat. De schepen werden groter en konden niet meer door de sluis. De Dieversluis is bijvoorbeeld zes meter breed, 27 meter lang en een boot mag anderhalve meter diep zijn om door de sluis te varen. "De beroepsvaart had hier te weinig mogelijkheden", zegt Rispens. "Toen kwam de recreatievaart op."

Vakantie

Volgens Rispens is Diever het centrum van de Drentsche Hoofdvaart. "Hier is het meeste te doen. Je hebt het Dwingelderveld en het Drents-Friese Wold ligt hierachter. Mensen gaan vanuit hier ook vaak fietsen. Toen ik hier in het begin in dienst kwam was de jachthaven er ook nog niet, mensen hebben er nu een douche, stroom en internet."
Vanaf oktober zit het seizoen voor Rispens erop. Dan kan een schipper alleen op afspraak door de sluis varen. Als iedereen op vakantie is geweest, dan gaat Rispens zelf weg. Maar niet met de boot. "Ik kan dan even geen boot meer zien", zegt hij grinnikend. "Ik denk dat ik ergens naar een vakantiehuisje in Nederland ga."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl