Lift in Asser wooncomplex al weken kapot: 'Ik voel me gevangen in mijn eigen huis'

De Keerweer boven de Nieuwe Kolk in Assen.
De Keerweer boven de Nieuwe Kolk in Assen. © RTV Drenthe / Floor Visser
De lift in het appartementencomplex boven de Nieuwe Kolk in Assen is inmiddels zes weken defect. De bewoners aan de Keerweer kunnen de lift niet gebruiken en dat heeft vergaande gevolgen.
De lift begon anderhalve maand geleden met rammelen en piepende geluiden maken. De bewoners van het complex vertrouwden het niet en durfden de lift niet meer in. Volgens hen is er zelfs een vrouw uit de lift gestruikeld doordat de lift op verkeerde hoogte stopte.
Afgelopen dinsdag is de lift daarom helemaal buiten werking gesteld. "Volgens de monteur was het levensgevaarlijk", vertelt Gerrit Jan Bruggink, lid van de bewonerscommissie en wonend op de tweede verdieping.

'Dit kan echt niet langer zo'

De bewoners balen enorm. Zo ook Johan Kuipers, die met zijn vrouw op de vierde verdieping woont. "Mijn vrouw heeft COPD en is hartpatiënt en kan daarom niet gemakkelijk traplopen", vertelt Kuipers. "En wat als iemand een hartaanval krijgt en met spoed naar het ziekenhuis moet? Dan kun je nergens heen. Dit kan echt niet langer zo."
Ook voor zijn buurvrouw, de 89-jarige mevrouw Versteeg, is de maat vol. Ze komt haar woning niet meer uit en de buurman haalt de post op voor haar. "Ik voel me gevangen in mijn eigen huis", vertelt Versteeg bedroefd.

Meerdere reparateurs langs geweest

Inmiddels zijn er meerdere monteurs langs geweest in het complex, maar die konden de problemen niet verhelpen. Hiervoor zijn namelijk nieuwe onderdelen nodig. "De monteurs wachten op onderdelen die besteld dienen te worden door woningcorporatie Actium. Maar er gebeurt niks", aldus Bruggink.
(De tekst gaat verder onder de foto)
De lift is inmiddels buiten werking gesteld.
De lift is inmiddels buiten werking gesteld. © RTV Drenthe / Floor Visser

Het regent klachten

Woningcorporatie Actium heeft in de tussentijd heel wat klagende bewoners aan de telefoon gehad. "We worden telkens door Actium naar liftproducent Otis gestuurd en andersom", vertelt een bewoner. Kuipers sluit zich hierbij aan: "De communicatie is waardeloos, want er wordt ons niets verteld en we hebben geen zicht op hoe lang dit gaat duren."

Excuusbrief

Naar aanleiding van vragen van RTV Drenthe aan de woningcorporatie heeft Actium haar excuses aangeboden aan de bewoners. In een brief die gistermiddag bezorgd is aan de bewoners, noemt de corporatie de storing en de daarmee gepaarde overlast 'een vervelende situatie'. Verder stelt de woningverhuurder dat ze niet kordaat heeft gereageerd op de vraag van de liftproducent om een aantal onderdelen te vervangen.
De reparatie van de lift laat voorlopig op zich wachten. "Helaas lukt dat niet op de korte termijn in verband met de levertijd van de benodigde onderdelen. Wij gaan ervan uit dat het herstel over vier tot zes weken uitgevoerd kan worden", zo staat in de brief. In de tussentijd belooft Actium om op verzoek van bewoners die afhankelijk zijn van de lift te kijken naar een tijdelijke oplossing, zoals een boodschappenservice.
Een aantal bewoners heeft laten weten blij te zijn dat er schot in de zaak zit, maar het te betreuren dat de lift nog een lange tijd buiten werking zal zijn.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl