Drents Museum over actie Extinction Rebellion: 'We begrijpen maatschappelijke discussie'

Extinction Rebellion wil dat het Drents Museum geen geld meer aanneemt van de NAM
Extinction Rebellion wil dat het Drents Museum geen geld meer aanneemt van de NAM © RTV Drenthe/Jasmijn Wijnbergen
"We begrijpen de maatschappelijke discussie over duurzaamheid, klimaat enzovoort. Maar we hebben inhoudelijk over deze zaak geen standpunt", zegt Jeanette Roorda van het Drents Museum in Assen. Ze kijkt toe hoe klimaatactiegroep Extinction Rebellion bij het museum protesteert.
De klimaatgroep vindt dat het niet kan dat het museum, dat een voorbeeldfunctie heeft, de NAM als sponsor heeft. "Shell en ExxonMobil, eigenaren van de NAM, zijn bedrijven die nota bene jarenlang twijfel hebben gezaaid en een lobby hebben gevoerd tegen strenger klimaatbeleid", is hun motivatie.

'Behoorlijk creatief''

Daarom lopen tussen de tien en vijftien mensen vanaf Podium Zuidhaege in Assen naar het Drents Museum. Daar aangekomen voeren ze een voorstelling op, waarbij een kunstenaar van de actiegroep een schilderij uit de collectie van het museum tot leven brengt. Op het plein voor het museum staan wat stoelen uitgestald, een tafel en een groot kleed. Dat kleed wordt beklad met 'NAM'.
Het beeldt de fossiele industrie uit, zegt Conny Darwinkel van Extinction Rebellion. "Daarna kwam de kunstenaar en die schilderde dat groen. Dat heet green washing: het verdoezelen. Dat proberen we uit te beelden. Aan de ene kant 'vervuiling' en aan de andere 'groen wassen'. In dit geval als kunst."
"Qua vorm zou je kunnen zeggen dat het behoorlijk creatief is", meent Roorda namens het Drents Museum. "Demonstreren kan in Nederland, dus het is helemaal prima. In het voorjaar is er al wel een gesprek geweest tussen Extinction Rebellion en de directie. Dus we zijn in gesprek."
Bekijk hier de video over de actie van Extinction Rebellion bij het Drents Museum:
Extinction Rebellion voert actie bij het Drents Museum

Sponsorinkomsten Drents Museum

De NAM is sinds 1990 de hoofdsponsor van het Drents Museum. Daarnaast heeft het museum nog andere sponsoren zoals SCR Reizen en voorheen de ING en drinkwaterbedrijf WMD. In 2021 waren de totale sponsorinkomsten zo'n 25.000 euro. De jaren daarvoor waren die hoger, namelijk 94.500 euro in 2020 en ruim 100.000 euro in 2019.
"Zonder die partners kunnen we echt niet projecten zoals het terracottaleger of Frida Kahlo, alle grote tentoonstellingen die van belang zijn voor het maatschappelijk en culturele veld, realiseren", vertelt Roorda. Maar dat leidt niet tot belangenverstrengeling, stelt ze. "We zijn onafhankelijk. Ook in de tentoonstellingen die gesponsord worden door partners van ons."

Investeren in Energietransitie

Ondertussen zeggen de NAM, Shell en ExxonMobil weldegelijk iets te doen aan klimaatverandering. Zo zegt de NAM onderzoek te doen naar nieuwe manieren van transport en opslag van duurzame energievormen, Shell heeft aangekondigd 1 miljard euro te investeren in de Nederlandse energietransitie en ExxonMobil zegt te werken aan vermindering van CO2-uitstoot.
Voor de actiegroep is dat nog niet genoeg. "Als je kijkt naar het hele beleid en de miljardenwinsten die worden gemaakt, dan hebben we niet de indruk dat er ook maar de intentie is om werkelijk een omslag te maken", meent Darwinkel. "Eén miljard klinkt heel veel maar Shell heeft volgens mij het afgelopen kwartaal 18 miljard euro aan winst gemaakt. Geen omzet, maar winst!"

Meerdere acties

De actie van Extinction Rebellion duurde vanmiddag ongeveer een half uurtje. Het is een aftrap van meerdere acties die mogelijk nog volgen. Wat voor nieuwe acties te verwachten vallen, kan Darwinkel niet zeggen. Het Drents Museum zegt altijd bereid te zijn om te praten met de actiegroep.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.