Milieufederatie: Gedeputeerde Staten koersen op gehele verdubbeling N34

N34 bij Zuidlaren
N34 bij Zuidlaren © Serge Vinkenvleugel RTV Drenthe
Tunnelvisie. Dat is volgens de Natuur en Milieufederatie in één woord hoe Gedeputeerde Staten (GS) kijken naar de aanpak van de N34. Er zijn plannen voor gedeeltelijke verdubbeling. Maar eerst moet hoogstwaarschijnlijk de verkeersproblematiek bij knooppunt Gieten worden aangepakt. Maar bij alle mogelijke oplossingen voor dat verkeersplein wordt uitgegaan van de verdubbeling van de N34. En dat is tegen het zere been van Natuur en Milieufederatie (NMF) Drenthe.
"Dat terwijl Provinciale Staten opdracht heeft meegegeven ook de variant van niet verdubbelen te onderzoeken," zegt Judith van den Berg van het milieuplatform. Bovendien moet wat GS betreft de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur in alle oplossingsrichtingen worden gehandhaafd." Dus sluit je nu volgens de NMF oplossingen uit. Daarom is samen met Het Drentse Landschap en Natuurmonumenten een brief op poten gestuurd naar GS.

Eenzijdige focus op verdubbeling

Tot woensdag 7 september kan iedereen bij de provincie oplossingsrichtingen aandragen voor de gedeeltelijke verdubbeling van de N34 en het aanpakken van het verkeersplein Gieten, die dus waarschijnlijk het eerst onder handen wordt genomen. Op 7 juli hebben GS de documentatie over de N34 en het Gieter verkeersplein gepubliceerd. Daarin wordt volgens Van den Berg de 'verplichte' 100 kilometer en de uiteindelijk totale verdubbeling aangehaald.
Een meerderheid van Provinciale Staten is tot nu toe alleen voor een gedeeltelijke verdubbeling van de autoweg tussen de N381 bij Emmen en de aansluiting op de A28 bij De Punt.
Van den Berg: "Ondanks het besluit van Provinciale Staten om meerdere varianten te onderzoeken, lijken GS dus nog steeds een eenzijdige focus te hebben op verdubbeling. "Juist van een verkenning mag worden verwacht dat alle realistische en haalbare oplossingsrichtingen worden onderzocht die bijdragen aan de verbetering van de veiligheid en de verkeersdoorstroming."

Stikstof- en milieuvriendelijke variant

De milieuverenigingen gaan er daarom vanuit dat oplossingsrichtingen, ook als zij niet aansluiten op volledige verdubbeling (zoals een 2×1 variant en enkel de aanpak van het knooppunt Gieten), nog steeds worden meegenomen. Van den Berg: "Ook hebben we in onze reactie met Het Drentse Landschap en Natuurmonumenten voorgesteld een stikstof- en milieuvriendelijke variant mee te nemen in de verkenning."
Deze zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit een aanpassing van het knooppunt Gieten in combinatie met een duurzaam veilig ingerichte 80 kilometervariant. "Dat draagt niet alleen bij aan de verkeersveiligheid, maar levert ook winst op voor natuur en landschap. Het leidt tot minder stikstof, minder geluidsoverlast en spaart het omliggende landschap. Wij vinden dat GS deze opties serieus moeten nemen en dus nu niet terzijde mogen schuiven."

Nog geen reactie GS

Gedeputeerde Nelleke Vedelaar van Verkeer wil niet in de media reageren. "De brief is een reactie op de kennisgeving van het voornemen en participatie project N34. Deze procedure wordt op dit moment doorlopen. Reacties kunnen worden ingediend tot en met 7 september. Aansluitend wordt de beantwoording van de ingekomen reacties opgepakt en zal deze via GS gaan."
N34 verdubbelings opties
10 van de 16 opties N34 die de provincie onderzoekt © Provincie Drenthe/RTV Drenthe

Hoe staat het met de plannen voor gedeeltelijke verdubbeling?

Eind 2019 zijn de eerste onderzoeken afgerond en is de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) opgesteld. In de NRD staat uitgebreid beschreven hoe is gekomen tot nader te onderzoeken alternatieven. De provincie ontving tijdens de inspraakperiode in april 2020 in totaal 87 zienswijzen en reacties. Tegen het einde van dat jaar stelden Provinciale Staten de NRD, de Reactienota NRD en alle bijbehorende bijlagen vast. Op basis van dit besluit volgt nu het Milieu Effect Rapportage (MER)-onderzoek. Het gaat bij de MER onder meer om de impact door geluid, op de natuur en de veiligheid. De NRD is het uitgangspunt voor het opstellen van het milieueffectrapport, waarvoor het onderzoek momenteel loopt.
Daarin worden 16 verschillende alternatieven voor de N34 onderzocht. Dit betreft allerlei varianten voor een gedeeltelijke verdubbeling in combinatie met varianten voor de aanpak van verkeersplein Gieten, een gehele verdubbeling, een volledig inhaalverbod en een 2×1 variant. Bij de vaststelling van de NRD op 16 december 2020 hebben Provinciale Staten ook nog besloten daaraan drie varianten voor alleen een aanpak van het verkeersplein Gieten toe te voegen. In deze varianten is geen sprake van (gedeeltelijke) verdubbeling. Aanleiding hiervoor vormde de vele bezwaren tegen (gedeeltelijke) verdubbeling van de N34.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.