Vrijwilligers Museumspoorlijn STAR klaren monsterklus: grote stoomlocomotief gerestaureerd

proefrit STAR stoomlocomotief 52 8082
de geslaagde proefrit stoomlocomotief 52 8082 vlak voor de controle stop in Bareveld © Lars Blaauw
Na 34 jaar stilstand en 7 jaar sleutelen is hij weer rijvaardig: stoomlocomotief 52 8082 van museumspoorlijn STAR die op de Drents-Groningse grens rijdt. De vrijwilligers van de STAR zijn blij, want ze hebben nu twee bedrijfsvaardige stoomlocomotieven en dat maakt de museumspoorlijn minder kwetsbaar.
De grote locomotief kwam al in 1996 naar ons land. Eerst was hij nog niet nodig, maar dat veranderde toen de STAR afscheid moest nemen van haar twee toenmalige boemeltjes. Maar even snel de ijzeren reus opkalefateren bleek geen optie. Er kwamen twee andere treinen en de 52 8082 bleef in de mottenballen. Bijna 25 jaar lang.
In de afgelopen jaren ontstond er een probleem als de bedrijfsvaardige stoomlocomotief kapot was of door onderhoud tijdelijk was uitgeschakeld. In dat geval konden er geen ritten worden gemaakt en waren er dus geen inkomsten.
Dat struikelblok is nu verholpen. De STAR heeft nu drie dezelfde locomotieven waarvan twee operationeel. En de vrijwilligers zijn zo trots als een pauw. Komend weekeinde is de stoomloc voor het eerst rijdend voor publiek te zien tijdens het evenement Stadskanaal Onder Stoom.
Grote stoomlocomotief van STAR gerestaureerd
Stoomlocomotief 52 8082 is van origine van de voorheen Deutsche Reichsbahn. De 'Baureihe 52' is ontstaan uit de universele goederentreinlocomotieven van de serie 50. Door de Tweede Wereldoorlog is het ontwerp van deze serie steeds verder versimpeld en versoberd. Met ruim 7000 gebouwde exemplaren is het een van de meest gebouwde locomotieven ter wereld en werden in heel Europa (mu.v. Nederland) gefabriceerd.
Na de oorlog zijn vele honderden locomotieven in dienst gekomen van de diverse spoorwegmaatschappijen. Bij de Deutsche Reichsbahn in de DDR (Oost-Duitsland) zijn in begin jaren '60 200 exemplaren verbouwd tot '52.8', de zogenaamde 'Reko-lokomotiven' (Rekonstruktion). De locomotieven kregen nieuwe ketels en veel modificaties. De eerdere 'versoberingen' werden daarmee min of meer ongedaan gemaakt. Vele exemplaren van dit type hebben tot ver in de jaren '80 van de 20ste eeuw dienst gedaan. De laatste werd zelfs pas in 1994 officieel buiten dienst gesteld.

De STAR heeft nu drie dezelfde locomotieven waarvan twee bedrijfsvaardig

De 52 8082 is een zusterlocomotief van de 52 8060 en in technisch opzicht nagenoeg identiek. De 52 8060 heeft bij de STAR de 'normale' zwart/rode uitmonstering die kenmerkend is voor Duitse stoomlocomotieven. Verder heeft het een grotendeels roodbruin drijfwerk. Door verfgebrek werden diverse locomotieven in de DDR niet meer voorzien van mooi rood drijfwerk, maar soms van roodbruine menie. Net wat voorhanden was om er op te smeren. Hierdoor is de 52 8082 toch een beetje onderscheidend ten opzichte van de 52 8060.
De 'Rus' (TE 5933) is ook een zustermachine van de 8082 en 8060. Deze is als 52 5933 in dienst gesteld en in 1944 vrij snel aan het oostfront in Russische handen terechtgekomen. Die locomotief heeft dus nooit de modificaties gekregen die de 8082 en 8060 wel hebben gehad.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.