Europark in Coevorden breidt uit omdat Scania fabriek in Meppel per trein gaat bevoorraden

Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg
De euroterminal bij Coevorden breidt uit met nieuwe op- en overslagfaciliteiten © Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg
De fabriek van Scania in Meppel wordt vanaf volgend jaar grotendeels per spoor bevoorraad vanuit Zweden, waar het hoofdkantoor van Scania zit. Het vervoer per spoor gaat via Coevorden. Er wordt een nieuwe hal geopend waar 7500 pallets opgeslagen kunnen worden.
"We gaan nu naar vijf keer per week Coevorden-Zweden en weer terug", vertelt Arjan Leemans, van de euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg. De shuttletrein is 700 meter lang en vervangt ongeveer vijftig vrachtwagens. Hiermee wordt vanaf 2023 ook de Scania-fabriek in Zwolle voorzien.
Scania heeft in Meppel een spuitlocatie. Daar worden cabine- en chassisonderdelen van de vrachtwagens gelakt. Eerder dit jaar breidde Scania in Meppel uit en werd er een nieuwe fabriek in gebruik genomen. Daarnaast heeft ze een extra hal in gebruik genomen als opslag.
Scania Meppel
Scania breidde dit jaar uit met een nieuwe fabriek, die rechts staat © RTV Drenthe / Jeanine Hofsteenge
De euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg ligt net over de grens bij Coevorden, op Europark Coevorden-Emlichheim in het Duitse Emlichheim. Dat krijgt door Scania nu ook een extra impuls. Er komt een hal waarin 7500 pallets kunnen staan, en er komt 3000 vierkante meter aan extra opslagruimte voor andere goederen. Dit industrieterrein is een samenwerking van de gemeente Coevorden en de Duitse gemeente Emlichheim.
Het spoor gaat doorlopen tot in de nieuwe hal. Daardoor kunnen treinen altijd geladen en gelost worden, ook met slecht weer. "Ook dat draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de terminal in Coevorden voor verladers en vervoerders. Zeker waar het gaat om kwetsbare goederen of producten", meent Arjan Leemans.

Beter voor milieu

Dat Scania vanaf volgend jaar Meppel en Zwolle per trein gaat bevoorraden, komt mede omdat het Zweedse bedrijf de CO2-uitstoot wil verminderen. Leemans: "We zien dat gaandeweg steeds kritischer wordt gekeken welke goederen per se over de weg moeten worden vervoerd en welke ook net zo goed per spoor kunnen. Dat heeft met milieu te maken, met kosten en ook met de krapte op de chauffeursmarkt."
Shuttletrein Scania
Scania gaat de fabriek in Meppel met de shuttletrein van voorraden voorzien © Euroterminal Emmen-Coevorden-Hardenberg
Acht jaar geleden ging de eerste trein vanuit Zweden met een directe verbinding naar Coevorden. Spoorvervoerder Skanerail, dat gevestigd is in Coevorden, is daar verantwoordelijk voor.

Groei zet door

Leemans verwacht dat de groei zich voorlopig doorzet. "We zien steeds meer containers, maar ook een groeiend aantal opleggers die in plaats van over de weg, over het spoor worden vervoerd. Transportbedrijven investeren zelfs fors in de aanschaf van speciale opleggers die op de spoorwagons passen. En dat doe je niet wanneer je er geen toekomst in ziet."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.