Met de trein reizen van Emmen naar Rheine kan in 2025

Bentheimer Eisenbahn LINT trein Neuenhaus
Een van de moderne stoptreinen van de Bentheimer Eisenbahn op station Neuenhaus © RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel
In 2025 moeten ze gaan rijden: treinen tussen Coevorden en Bad Bentheim. Nederlandse en Duitse overheden zetten daarvoor op station Laarwald net buiten Coevorden hun handtekening.
De provincie Drenthe en de Duitse spoorwegonderneming Bentheimer Eisenbahn denken dat het mogelijk is dat dagelijks duizend reizigers gebruikmaken van de lijn. Het grootste deel van het geld om de spoorlijn weer geschikt te maken voor reizigersvervoer is er al.

1939

Het is september 1939 wanneer de laatste personentrein vanuit Coevorden naar Bad Bentheim vertrekt. In 2025 moet dat zijn teruggedraaid. Niet meer met stoomtreinen, maar met de hypermoderne dieseltreinen, of misschien zelfs met waterstoftreinen van de Bentheimer Eisenbahn.
Op de regionale spoorlijn naar Bad Bentheim werd ook op het Duitse grondgebied minder gereden. In 1974 verdween daar het reizigersvervoer. Bussen werden beter en comfortabeler, waren sneller en de infrastructuur is minder duur. Veel regionale spoorlijnen in Duitsland werden gesloten of er bleef alleen goederenvervoer over op lage snelheid. Zo ook op de spoorlijn van Coevorden naar Bad Bentheim.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Interieur trein Bentheimer Eisenbahn
Zo ziet de trein er vanbinnen uit © RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

Drukker op de weg

Totdat Duitse regionale overheden zo'n dikke tien jaar geleden anders gingen denken. Kunnen die oude spoorlijnen opnieuw actief worden? In Grafschaft Bentheim konden de buslijnen de gestegen aantallen ov-reizigers niet meer verwerken. Daarnaast werd het steeds drukker op de wegen met auto's. En waarom zou je in minder dichtbevolkte regio's niet dezelfde voorzieningen mogen hebben als in drukke regio's?
Terwijl de Duitse lokale en regionale overheden plannen maakten om in ieder geval het stuk van Bad Bentheim naar Neuenhaus te reactiveren en daadwerkelijk de schop in de grond ging, begonnen ze ook in Coevorden en bij de provincie warm te lopen. Gedacht werd aan het helemaal kunnen opknappen van de lijn en om de treindienst door te trekken naar Coevorden en later misschien zelfs Emmen.
Vandaag zijn dan de handtekeningen gezet. Van de Duitse staatssecretaris Berend Lindner van Nedersaksen tot die van staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur. En van gedeputeerde Nelleke Vedelaar tot alle regionale Duitse overheden. Ook ProRail is aan boord. Tot groot genoegen van Bentheimer Eisenbahn-bestuurder Joachim Berends, die het reactiveren van de hele spoorlijn tot zijn levenswerk heeft verheven.
(Tekst gaat verder onder de video)
De trein naar Duitsland: hoe zit het?

De spoorlijn en de verwachtingen

De treinen van Bad Bentheim naar Neuenhaus rijden sinds 2019 weer. En met succes. Niet de verwachte 1.700, maar 2.200 tot 2.500 reizigers maken er per dag gebruik van. De verwachting is dat doorrijden naar Coevorden 900 tot 1.000 reizigers per dag op gaat leveren. "Belangrijk voor grensoverschrijdende werkers. Maar ook voor Duitse studenten in Emmen en toeristen. Hoe mooi is het al je straks je fiets in de trein kunt mee nemen om een dagje in de Grafschaft te fietsen", zegt vervoersgedeputeerde Nelleke Vedelaar.
Dat is voor het 'dichtbije' Duitsland. Maar met de treinverbinding ontstaat ook een goede en snellere mogelijkheid om in het 'verre' Duitsland te komen vanuit Drenthe. In Bad Bentheim kun je de trein naar Berlijn nemen en in Rheine kun je snel naar het Ruhrgebied en naar het zuiden van Duitsland.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Overstappen trein Bad Berntheim
in Bad Bentheim kun je overstappen op de trein naar Rheine, Osnabruck, Berlijn en Hengelo © RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

De spoorlijn, het geld en het werk

Het grootste deel van het geld is er al: 29 miljoen euro van de Bondsregering in Berlijn en deelstaatregering Nedersaksen ligt op de plank. Dat geld is voor het stuk spoor van Neuenhaus tot aan de Euroterminal in Coevorden. Een stuk met nu nog een lage snelheid vanwege de vele onbewaakte overwegen, handwissels en alleen de noodzakelijke beveiliging.
Dan is er nog een bijzonder stukje spoor van de Euroterminal naar de aansluiting op het hoofdspoor vlak bij Coevorden. Dat is van de Bentheimer Eisenbahn. Inclusief een monumentale spoorbrug over het Coevorder kanaal. Die brug kan waarschijnlijk gerestaureerd worden. De lokale overheden aan Duitse kant, de gemeente Coevorden en de provincie moeten samen nog 6 miljoen euro weten te vinden voor dat stuk.
Het laatste stuk naar het station Coevorden is financieel weer dichtgetimmerd. 10 miljoen euro stelt staatssecretaris Vivianne Heijnen beschikbaar en daarmee kan het de beveiliging worden aangepast en een extra perron in Coevorden worden gebouwd voor de Duitse treinen. Nu nog twee of drie treinen extra erbij kopen en je kunt aan de slag. De Bentheimer Eisenbahn kan naar eigen zeggen niet wachten om naar Nederland te gaan rijden. In de aanbesteding Bad Bentheim - Neuenhaus staat nadrukkelijk de mogelijkheid de lijn door te trekken.

En door naar Emmen?

De wens van de provinciebestuurders en die van Berends is doorrijden naar Emmen. Maar dat zal nog jaren op zich laten wachten. Binnenkort gaan er in beide richtingen vier reizigerstreinen in de spits rijden tussen Emmen en Zwolle en daarmee zit het deels enkelsporige baanvak wel vol of is het in ieder geval erg krap om er nog een trein tussen te persen. Dus daar ligt deels verdubbeling van het spoor op de loer om de dienstregeling betrouwbaar en storingsgevoelig te maken. Plus nog een paar extra treinstellen. En dat kost vele miljoenen die er nu nog niet zijn.
station Laarwald
Ook station Laarwald vlak bij Coevorden moet weer open gaan voor reizigers © RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel
Spoorlijn Emmen Coevorden Bad Bentheim Rheine
vanaf Bad Bentheim en Rheine kun je snel verder reizen dieper Duitsland in © RTV Drenthe

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.