Minister ziet geen rol voor Eelde als overloopluchthaven voor Schiphol

Groningen Airport Eelde - stock
De entree van Groningen Airport Eelde © RTV Drenthe / Marjorie Noë
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat ziet het niet gebeuren dat Groningen Airport Eelde (GAE) vluchten overneemt van Schiphol. Als het aan de bewindsman ligt, moet Lelystad Airport dat wél gaan doen.
Het kabinet vindt dat Schiphol moet inkrimpen om vervuiling en geluidsoverlast terug te dringen. Een deel van de vluchten zal dan worden verplaatst. GAE probeerde de afgelopen maanden enkele van die vluchten binnen te halen, maar dat liep op niets uit. De beperkingen van de openingstijden van de Drentse luchthaven waren een struikelblok.

Eén luchthavensysteem

Toch blijft GAE zoeken naar manieren om extra vluchten mogelijk te maken. VVD'er Daniel Koerhuis wil dat Eelde, evenals Maastricht Aachen Airport, de helpende hand krijgt toegestoken. Dat moet volgens het Tweede Kamerlid gebeuren door naar één Nederlands luchthavensysteem over te gaan. "Dat houdt voor mij in dat Schiphol een groot belang neemt in Maastricht en Eelde en ook gaat investeren in de regionale luchthavens", aldus Koerhuis gisteravond tijdens een kamercommissie.
Zijn partijgenoot Harbers vindt dat de regio Eelde zelf maar moet helpen. Als zogenaamde overloopluchthaven voor Schiphol zet de bewindsman in op Lelystad Airport. "De andere regionale luchthavens moeten primair het regionale belang dienen. Ik zie daarom ook niet direct een rol als overloopluchthaven voor deze luchthavens", maakt de minister duidelijk.
Het kabinet besluit in 2024 over de opening van Lelystad Airport. Voordat de luchthaven daadwerkelijk de deuren kan openen, zal er eerst een natuurvergunning moeten worden verkregen. Vanwege de stikstofproblematiek kreeg Lelystad Airport die eerder dit jaar niet.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.