Dutch Techzone: opbrengst vrachtwagenheffing investeren in eigen regio

ook op de A37 komt een kilometerheffing voor vrachtwagens (Rechten:archief RTV Drenthe)
ook op de A37 komt een kilometerheffing voor vrachtwagens (Rechten:archief RTV Drenthe)
Ondernemersorganisaties in Zuidoost-Drenthe en de kop van Overijssel, verenigd in de Dutch Techzone, willen dat geld uit de nieuwe kilometerheffing voor vrachtwagens wordt geïnvesteerd in de eigen regio.
Het kabinet wil de vrachtwagenheffing in 2023 invoeren. Niet het bezit van een vrachtwagen wordt dan belast, maar het gebruik ervan. Gemiddeld kost dat voor een vrachtwagen 15 cent per kilometer. Ook op de A28 en de A37 wordt de heffing toegepast.
Dutch TechZone vertegenwoordigt meer dan 600 bedrijven met 40.000 arbeidsplaatsen. De organisatie wil dat het geld wordt gebruikt voor projecten op het gebied van mobiliteit, infrastructuur en bijbehorende opleidingen en technologie in hun gebied.

'Regio zwaar getroffen'

Volgens de ondernemers van Dutch Techzone wordt hun regio extra zwaar getroffen, omdat transportafstanden tussen hun gebied en grotere bevolkingsconcentraties groter zijn dan bijvoorbeeld in Midden- en West-Nederland.
Bovendien kunnen de extra kosten de bereidheid verminderen van bedrijven om zich in het gebied van Dutch Techzone te vestigen.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.