Phishing: wat kun je eraan doen?

Phishing is een groeiend probleem (Rechten: Pixabay)
Phishing is een groeiend probleem (Rechten: Pixabay)
Phishing en oplichting online is nog steeds een groeiend probleem. Zo kregen redactieleden van RTV Drenthe eerder deze week weer nep-sms'jes van hun bank, dat hun betaalpas was verlopen. Eerder in de maand was het ook al raak, toen de namen van Drentse autobedrijven werden gebruikt voor een oplichting op marktplaats.

Mensen trappen erin

Ondanks de vele campagnes trappen mensen er nog vaak in. De neppe e-mail of sms die je krijgt is soms ook niet van echt te onderscheiden. “Het zijn voornamelijk de mensen zelf die de gegevens weggeven. Het zijn geen ingewikkelde cyberhacks”, vertelt Tanja Wijngaarden van de Fraude Helpdesk.

Wat kan je doen?

De mails, advertenties en berichten die voorbijkomen zijn makkelijk te controleren. “Het is altijd goed om een gezonde dosis wantrouwen te hebben online. Vertrouw je iets niet, neem contact op met de betreffende persoon, bedrijf of instantie.”

Tips

Bekijk altijd de afzender en de link. Wanneer de link niet van een bedrijf zelf is, moet er een belletje gaan rinkelen. “Iedereen kan zich online heel makkelijk voordoen als iemand anders. Dat is belangrijk om te realiseren.”
Hieronder een aantal tips hoe je met verdachte berichten kan omgaan.
Hoe voorkom je dat je online wordt opgelicht?

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.