In 2024 moet het zover zijn: een permanente 400 meter-schaatsbaan in Drenthe

De schaatsbaan in Rotterdam
De overdekte schaatsbaan in Rotterdam © Schaatsbaan Rotterdam
Drenthe moet weer een schaatsbaan krijgen. Een volwaardige schaatsbaan, 400 meter lang en overdekt. Die het hele jaar door open is. Daar ligt nu een serieus plan voor klaar, zegt Bart Jonkers, voorzitter van de Drentse afdeling van de KNSB, de Nederlandse schaatsbond.
Het plan behelst daarnaast ook een 'funbaan'. Volgens initiatiefnemer Tijs Nederlof gaat het om een ruimte waar plek is voor shorttrack, ijshockey en curling. "Waar je eigenlijk alle wintersporten op ijs kan doen", voegt hij toe.
Bart Jonkers hoopt dat in het seizoen 2024-2025 er weer geschaatst kan worden in een hal in Drenthe. Anders dan het debacle van Hoogeveen, gaat het nu niet om tientallen miljoenen. Maar om 3,5 à 4 miljoen euro. Dat geld moet van de provincie komen. Het is de bedoeling dat dit wordt opgenomen in het provinciale coalitieakkoord van de volgende Drentse coalitie, na de verkiezingen van maart.
Zie het als een grote tent over het ijs
Tijs Nederlof, initiatiefnemer van de plannen en van de schaatsbaan in Rotterdam

Baan verbruikt minder energie

Het gaat echter om een heel andere schaatshal dan Thialf. De Drentse hal wordt gemaakt van aluminium- en kunststofplaten, waarvan de muren direct om de baan heen staan. Maar wel een met de afmetingen van een gewone schaatsbaan: 400 meter. "Zie het als een grote tent over het ijs", legt Nederlof uit. "Het doet qua vorm wellicht denken aan een aluhal." Dat is eigenlijk een partytent.
"Deze baan verbruikt 20 procent van een normale schaatshal", zegt Jonkers. En dat komt, omdat er minder ruimte is om te koelen. Er is immers geen tribune, geen middenbaan. "Maar de baan is wel hoog genoeg hoor", verzekert hij. "Mensen met claustrofobie kunnen er gewoon schaatsen."
Het is geen nieuw concept. In Rotterdam staat al jaren zo'n schaatshal. De initiatiefnemer daarachter, Tijs Nederlof, wil dat concept uitbreiden. Naar Alphen aan de Rijn en naar Drenthe. "Deze provincie is van origine een echte schaatsprovincie", zegt Nederlof over de plannen.
Er is alleen een verschil tussen Rotterdam en de plannen voor Drenthe. In Rotterdam wordt de hal ieder jaar opnieuw opgebouwd. Daar staat die in de winter op een hockeyveld. In Drenthe moet de hal permanent komen.
(tekst gaat verder onder de foto)
De schaatsbaan in Rotterdam
De schaatsbaan in Rotterdam wordt ieder jaar opnieuw opgebouwd © Schaatsbaan Rotterdam
Bijkomend voordeel, volgens Jonkers: "Er kunnen dan zonnepanelen aangebracht worden. Het moet een zo goed als energieneutrale ijshal worden."
Een exacte locatie is nog niet voor ogen. Maar gemikt wordt op het zuiden van Drenthe. De meest logische plek, volgens Jonkers. Noordelijker ligt een ijsbaan in Groningen, ten westen ligt Thialf (Heerenveen) en meer naar het zuiden kom je uit bij de baan in Enschede of Deventer. Dat maakt van het zuiden van de provincie 'de meest witte vlek'.

Recreatieve baan

Sinds 2016 ligt er geen ijsbaan meer in Drenthe. Toen sloot de ijsbaan van de Bonte Wever de deuren. Lange tijd werd er in de politiek discussie gevoerd over de komst van een nieuwe ijsbaan in Assen of Hoogeveen. Ze zijn er niet uitgekomen. Te duur.
Het is echt een schaatsbaan voor recreatief gebruik. Voor de breedtesport
Bart Jonkers, voorzitter KNSB Drenthe
"Vooral voor kinderen is nu dus geen mogelijkheid meer om in Drenthe te schaatsen. Dat is zonde", vindt de voorzitter van KNSB Drenthe. Hij is daarom enthousiast door wat hij in Rotterdam heeft gezien. "Het is echt een schaatsbaan voor recreatief gebruik. Voor de breedtesport. Vooral kinderen maken er gebruik van, en mensen waar het schaatsen niet in de genen zit."
De baan in Rotterdam is ieder jaar van ongeveer december tot en met maart open en trekt jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers.

Lichteffecten

Van een afstand kan de schaatsbaan in Rotterdam eruit zien als een opblaashal, maar het gaat dus om aluminium en kunststofplaten. "Die platen zijn lichtdoorlatend. Maar je kan niet van de ene kant van de baan naar de andere kant kijken", legt Jonkers uit. Als het mooi weer is, kunnen de zijkanten van de tunnel opengeklapt worden.
De recreatieve waarde van de baan uit zich ook in een lichtshow. Drie keer in de week, in het weekend, gaat 's avonds in de ijsbaan de regenboogverlichting aan.

Drie à vier miljoen euro

"In principe ligt het plan al helemaal klaar", zegt Jonkers. Er zijn alleen nog een paar obstakels. Eén daarvan is geld. De provincie wordt gevraagd om een bijdrage te leveren. Tussen de 3,5 en 4 miljoen euro, volgens Jonkers. Even ter vergelijking: de bouw van een overdekte kunstijsbaan - in combinatie met een nieuwe zwembad - in Hoogeveen zou 50 miljoen kosten.
Het vorige Drentse provinciebestuur reserveerde 5 miljoen voor een sportvoorziening zoals een ijsbaan in Hoogeveen of Assen, maar door het afketsen viel dat terug in de reservepot. Het is niet bekend of dit geld weer beschikbaar komt.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Schaatsbaan Rotterdam
De baan in Rotterdam is ieder jaar van ongeveer december tot en met maart open © Schaatsbaan Rotterdam
Er is nu een lobby opgestart om de Drentse politici warm te krijgen. Hen wordt aangeboden om een kijkje te nemen bij de schaatsbaan in Rotterdam. "Hopelijk worden ze dan allemaal net zó enthousiast." Met als doel dat het plan wordt opgenomen in het coalitieakkoord. "Want deze coalitie heeft gezegd geen extra investeringen meer te doen tot aan de verkiezingen."
Het plan zou de steun hebben van voormalige Drentse schaatstoppers als Jan Bols, Piet Kleine, Renate Groenewold, Marije Joling en Linda de Vries.

'Slechte ervaringen'

"We hebben natuurlijk slechte ervaringen gehad de laatste tijd", doelt Jonkers op de discussies over Assen en Hoogeveen. Maar omdat het nu om minder geld, om breedtesport en een energieneutrale en bijzondere hal gaat, verwacht hij niet dat het weer zo lang gaat duren. In Alphen aan de Rijn is de komst van de schaatshal zo goed als rond. Het staat in ieder geval in het huidige coalitieakkoord.
"Als volgend jaar de provincie akkoord gaat met de financiën, kunnen we naar een gemeente gaan voor de besluitvorming. Als dat rond is, kan de bouw vrij snel gaan. Die is dan in principe in 2024 klaar."

Nog geen contact

De provincie Drenthe laat in een reactie weten dat er nog geen bestuurlijk contact is geweest over de plannen voor een ijsbaan. Een apart potje met geld is er ook niet meer. "Geld dat eerst bestemd was voor de ijsbaan in Hoogeveen, is teruggevoerd naar de algemene middelen", laat een woordvoerder weten. De provincie wil voor de Provinciale Statenverkiezingen van 2023 bovendien geen standpunt innemen over een nieuwe ijsbaan.
De schaatsbaan in Rotterdam: schoolvoorbeeld voor Meppel?

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.