Inspectie tikt Qbuzz op de vingers: chauffeurs te weinig beschermd tegen agressie

Buslijn_73_Qbuzz_Station_Emmen
Buslijn 73 op het station in Emmen © RTV Drenthe / Bram Koster
De Arbeidsinspectie heeft kritiek op de manier waarop Qbuzz agressie en geweld aanpakt. Dat blijkt uit de resultaten van onderzoek dat tussen november en juli is gedaan naar de veiligheid van chauffeurs op de buslijnen 72 en 73 tussen Emmen en Ter Apel.
Buschauffeurs op die lijnen klagen over overlast van bepaalde groepen asielzoekers uit het asielzoekerscentrum in Ter Apel. De chauffeurs hebben te maken met scheldpartijen, agressief gedrag of zelfs fysiek geweld. Dat gebeurt vooral bij de in- en uitstaphaltes.

Training

De inspectie sprak onder andere met chauffeurs en leidinggevenden en concludeert dat niet alle buschauffeurs een training in agressie en geweld hebben gekregen. Ook kwam uit de gesprekken naar voren dat de werkinstructies voor het omgaan met agressie en geweld niet actueel waren.

Plan van aanpak

Volgens de Arbeidsinspectie ontbreekt een actueel plan van aanpak om agressie en geweld op de risicolijnen 72 en 73 te voorkomen of te beperken. Ook wordt niet aangegeven hoe werknemers moeten handelen als ze geconfronteerd worden met agressie of geweld door derden. Verder wordt er geen opvangregeling toegepast voor medewerkers die te maken hebben gehad met agressie of geweld.

Vertrouwenspersonen

Een ander punt van kritiek is dat een aantal van de vertrouwenspersonen binnen Qbuzz een leidinggevende is. Volgens de inspectie zijn die niet neutraal en onafhankelijk, en onvoldoende toegankelijk.
De inspectie geeft Qbuzz tot 1 december 2022 de tijd om met een plan van aanpak van agressie te komen. Op die datum moet het vervoersbedrijf ook een goede regeling voor onafhankelijke vertrouwenspersonen hebben. Qbuzz krijgt tot december 2023 de tijd om de agressietraining voor de chauffeurs op orde te brengen.

FNV ontstemd

De conclusies van de inspectie zijn vanmiddag naar buiten gebracht door de FNV. De vakbond kreeg het rapport onlangs in handen. "Wij wisten er niks van en ook naar de medewerkers is in al die maanden niks gecommuniceerd. Dat bevreemdt ons. We hebben niet voor niks gestaakt en actie gevoerd voor betere arbeidsomstandigheden", zegt een verbolgen Edwin Kuiper van FNV Streekvervoer.
Buschauffeurs merken nog geen verandering in hun werkomstandigheden. De overlast van de zogeheten veiligelanders houdt nog aan, stelt Kuiper, die benadrukt dat Qbuzz nog enkele dagen heeft om aan de door de Arbeidsinspectie gestelde eisen te voldoen. "Bij de FNV zijn geen meldingen dat er zaken verbeterd zijn. Ik heb ook goede contacten bij de chauffeurs van de lijnen 72 en 73, en zij zeggen allemaal: we merken niks."

'Geschrokken'

RTV Drenthe heeft herhaaldelijk tevergeefs contact gezocht met Qbuzz. Tegenover RTV Noord laat het bedrijf in een reactie weten verrast te zijn door de aantijgingen van de FNV. "Omdat onze medewerkersvertegenwoordiging en de FNV het rapport hebben, is het niet stilgehouden. Op alle punten uit het rapport zijn verbeteracties ingezet. Ook dat is bekend. Dus de framing van de FNV, daar klopt niets van."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.