Alle kopgevelplaten van autotunnel Assen uit voorzorg verwijderd

Autotunnel Assen platen eraf
Een kale zuidkant van de Overcingeltunnel, nadat de BAM alle natuurstenen gevelplaten eraf haalde © RTV Drenthe / Margriet Benak
Er zit geen enkele gevelplaat meer op de zuid- en noordkop van de Overcingeltunnel in Assen. De natuurstenen sierplaten zijn gisteravond allemaal door BAM Infra van de tunnel verwijderd. Uit voorzorg, om te voorkomen dat eventueel loszittende platen op het autoverkeer dreigden te storten, met alle gevolgen van dien.
De autotunnel onder het stationsplein door werd gisteren vlak voor de spits ineens afgesloten. Bij de wekelijkse schouw ontdekte een medewerker van de BAM dat er op de noordkant van de tunnelbak twee sierplaten loszaten. Die werden meteen verwijderd. Maar het was reden voor het bouwbedrijf om alles meteen nader te inspecteren.
Uiteindelijk is uit veiligheidsoverwegingen besloten alle natuurstenen gevelplaten eraf te halen, zowel van de noord- als de zuidkant van de tunnelbak. De klus duurde gisteravond tot zo'n elf uur.

Afgevoerd

De donkere sierplaten, die dwars op de tunnelkop waren bevestigd, werden stuk voor stuk losgewrikt en vielen naar beneden in een stortbak. Alle platen, meer dan honderd stuks, zijn afgevoerd naar een stortbedrijf van bouwproducten in Westerbroek.
(tekst gaat verder onder de foto)
Vracht kapotte gevelplaten autotunnel assen
Een vracht kapotte gevelplaten van de Overcingeltunnel © RTV Drenthe / Margriet Benak

Herstelplan

BAM bouwde de autotunnel ruim zes jaar geleden in de Overcingellaan, bij de aanleg van het nieuwe Asser station. De tunnel was in 2018 klaar. Het bedrijf is twintig jaar verantwoordelijk voor het onderhoud, zo heeft de gemeente Assen destijds in de bouwovereenkomst vastgelegd.
De gemeente verwijst dan ook naar BAM, over wat er nu verder gaat gebeuren. "Dat is aan BAM, zij zijn verantwoordelijk voor de tunnel. Ze hebben zelf het besluit genomen om uit voorzorg alle platen te verwijderen. En wij verwachten dat zij straks wel met een herstelplan zullen komen", aldus gemeentewoordvoerder Eddy Beuker. "Dus dat wachten we af."

'Tunnel is weer veilig'

Belangrijkste voor de gemeente Assen is nu dat de tunnel weer veilig is, zegt Beuker. "De platen hadden alleen een esthetische functie, dus het is verder niet van invloed op het gebruik van de tunnel zelf." Over de mogelijke oorzaak van het losraken van de sierplaten kan de gemeente verder niets zeggen.
Videobeeld van de kale tunnelranden in Assen nu alle sierplaten eraf zijn
De Asser autotunnel is uitgekleed

Vochtproblemen

Het vermoeden bestaat dat de gevelplaten door vocht los zijn komen te zitten. Maar bij BAM Infra was vanmiddag niemand bereikbaar voor commentaar op de problemen met de Asser autotunnel.
De bouwer moest al eerder herstelwerk uitvoeren aan de tunnel. Dat was al binnen een jaar na oplevering van het bouwwerk. In 2019 werd lekkage ontdekt in de tunnelbak. In de bovenkant zaten haarscheurtjes, waardoor er water in de tunnel lekte. Dat vormde vooral een gevaar bij bevriezing.

IJspegels

In 2020 is de boel hersteld, maar nog altijd is de tunnel niet waterdicht. D'r is nog altijd sprake van vochtproblemen. Zo laat BAM bij vorstperiodes meteen controleren of er ook ijspegels in de tunnelbak hangen, die op het autoverkeer kunnen vallen. Die worden dan zo snel mogelijk verwijderd.
In mei 2016 werd de eerste tunnelwand door de BAM aangelegd van Assen's eerste, echte autotunnel. De bouw duurde ruim twee jaar. De Overcingeltunnel is ruim 300 meter lang, waarvan 170 meter overdekt. De kosten waren ruim 22 miljoen euro.
Kale rand tunnel Assen
Op de tunnelrand zitten nog wat lijmresten van de verwijderde gevelplaten © RTV Drenthe / Margriet Benak

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl