Kamerfracties willen meer spoorgeld voor 'sterk onderbedeeld' Noord-Nederland

Arriva-trein bij station Emmen
Fracties in de Tweede Kamer willen dat Drenthe ook geld krijgt voor beter spoor © ANP
Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland. Dat bepleitten vandaag meerdere partijen in de Tweede Kamer. Het kabinet verdeelde onlangs 7,5 miljard euro voor verbetering van wegen, spoor en fietspaden, maar hiervan gaat nauwelijks iets naar het Noorden.
Onder andere de fracties van CDA, PvdA, ChristenUnie, JA21 en BoerBurgerBeweging willen dat hier verandering in komt.
De partijen delen de stevige kritiek die de provincie Drenthe twee weken geleden uitte op de verdeling van de pot met rijksgeld voor betere bereikbaarheid. Gedeputeerde Nelleke Vedelaar (PvdA) noemde de voorgestelde verdeling van de miljarden 'ontluisterend en verbijsterend'.

Lelylijn versus Nedersaksenlijn

Het Noorden wordt 'sterk onderbedeeld', vindt ook CDA'er Harry van der Molen. Slechts vier procent van de totale investeringen komt terecht in Groningen, Drenthe en Friesland, benadrukt hij. Dat het kabinet naar de plannen voor de Lelylijn wijst - de nieuwe snelle spoorverbinding die via Lelystad en Drachten naar Groningen loopt en waarvoor wel extra onderzoeksgeld komt - noemt hij onvoldoende: "Met een beetje geluk ligt die er pas over tien jaar."
PvdA-kamerlid Habtamu de Hoop vindt de verdeling van het geld 'te oneerlijk'. Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie focust zich vooral op een andere noordelijk spoorlijn: de Nedersaksenlijn, die van Groningen via Emmen naar Enschede moet lopen.

Aandacht voor knelpunt Zwolle-Meppel

Ook moet er meer aandacht komen voor het probleemtraject tussen Zwolle en Meppel, zeggen partijen. Hier is sprake van een flessenhals, en ligt het treinverkeer gemiddeld per week zo'n negen uur stil door problemen. Als het op deze smalle spoorverbinding vastloopt, is het Noorden onbereikbaar per trein.
De fracties van JA21 en BBB willen dat het kabinet hier 75 miljoen euro extra voor uittrekt. Ook het CDA is voorstander van een grotere investering in dit deel van het spoor.

Randstad

Toch verdedigden minister Mark Harbers (VVD) van Verkeer en Waterstaat, en staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van infrastructuur hun keuze om 65 procent van de investeringen in de Randstad te doen en 35 procent daarbuiten. In de Randstad worden de komende jaren de meeste woningen bijgebouwd, benadrukken zij. Die huizen moeten bereikbaar zijn met zowel auto als trein, wat vraagt om goede wegen en ov-verbindingen. Daarom is daar een 'grotere ingreep' nodig volgens Harbers.

'Wel even slikken'

Toch moest staatssecretaris Heijnen wel erkennen dat ze 'op z'n zachtst gezegd even moest slikken', toen zij zag hoeveel geld er bijvoorbeeld wordt uitgetrokken om metrolijn de Noord-Zuidlijn in Amsterdam door te trekken. In totaal wordt 5,4 miljard euro geïnvesteerd in de regio Amsterdam, waarvan 4,1 miljard door het Rijk betaald wordt.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.