'Miljarden voor weg en spoor scheef verdeeld tussen Randstad en Noorden'

Vertraging Meppel
Vertraging op het spoor bij Meppel © ANP
Het aanpakken van 'de flessenhals' op het spoor tussen Meppel en Zwolle en de aanleg van de Nedersaksenlijn moeten hoger op het prioriteitenlijstje van het kabinet staan, vindt Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie)
"De Tweede Kamer heeft laten zien dat ze de keuzes van het kabinet steunt, maar vindt wel dat de verdeling scheef is", corrigeert Van der Graaf de 7,5 miljard die is uitgetrokken voor het verbeteren van weg en spoor in Nederland.
De breed gedeelde kritiek in de Tweede Kamer is dat het Noorden achterblijft in de miljardenverdeling. Noord-Nederland krijgt 'slechts' zo'n 328 miljoen toebedeeld. "Er wordt meer gekeken naar de Randstad vanwege de grote woningbouwopgave, maar te weinig naar het Noorden", stelt Van der Graaf vast, die met name hamert op de aanleg van de Nedersaksenlijn, een spoorlijn tussen Groningen en Enschede, via Emmen.

Spooropgave rond Meppel

"Dat zou zorgen voor een goede ontsluiting van de grensregio, en is belangrijk voor wonen, werken en dat jongeren, die nu nog anderhalf uur moeten reizen voor hun opleiding, thuis kunnen blijven wonen."
Verder wijst ze op het spoorknooppunt bij Meppel, een cruciaal punt voor de verbinding met heel Noord-Nederland. Zijn er bij Meppel problemen, dan stokt het spoorvervoer van de Randstad naar het Noorden volledig.
Omrop Fryslân sprak sprak met Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) over de in haar ogen ongelijke verdeling van de inframiljarden:
(Tekst gaat verder onder de video)
'Miljarden voor weg en spoor scheef verdeeld tussen Randstad en Noorden'
Van der Graaf benadrukt daarnaast de noodzaak van verbeteringen op het bestaande spoor die de reistijd naar het Westen kunnen verkorten met een half uur. "Allemaal maatregelen die het Noorden beter bereikbaar moeten maken", aldus het Kamerlid uit Groningen.

Ook andere partijen verbijsterd

Naast de ChristenUnie eisen ook de Tweede Kamerfracties van onder andere CDA, PvdA, JA21 en BoerBurgerBeweging verandering, zo bleek in het Kamerdebat over de miljardenverdeling voor infrastructuur.
"Het Noorden kan niet afgedaan worden met een verwijzing naar de Lelylijn, want die ligt er pas over tien tot vijftien jaar. Er zijn ook nu knelpunten die moeten worden opgelost", foeterde CDA-Kamerlid Harry van der Molen.

Kritiek uit Drenthe

De partijen delen de stevige kritiek die de provincie Drenthe twee weken geleden uitte op de verdeling van de pot met rijksgeld voor betere bereikbaarheid. Gedeputeerde Nelleke Vedelaar (PvdA) noemde de voorgestelde verdeling van de miljarden 'ontluisterend en verbijsterend'.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) zei in het Kamerdebat dat er deze ronde geen geld in de pot zat voor de problemen bij Meppel of de Nedersaksenlijn, 'omdat de koppeling met woningbouw onvoldoende te maken viel'.
Vivianne Heijnen
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur © ANP

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl