Ondanks akkoord over cao zorgvervoer tóch staken: 'We staken niet zomaar'

Taxibusje Connexxion
Ondanks de onvrede over de lonen, voelen de vervoerders zich hoopvol © ANP / Venema Media
CNV Vakmensen en KNV Zorgvervoer en Taxi zijn het eens geworden over een nieuwe cao. Desondanks zet vakbond FNV de geplande stakingen van vandaag gewoon door: zij zijn het niet eens met de afspraken. Het gaat om een landelijke actie van het leerlingen-, zorg- en taxivervoer. Twaalf Bedrijven doen mee, waarvan drie in Drenthe: Connexxion, Dorenbos en Willemsen-de Koning.
Namens de werkgevers is voorzitter Bertho Eckhardt blij met het akkoord. Hij hoopt dan ook dat FNV afziet van de stakingen en zich aansluit bij het akkoord. "Het zou ons verbazen wanneer de stakingen toch doorgezet worden nu er een geldige cao ligt", zegt hij. Volgens de nieuwe cao komt er een loonsverhoging van acht procent met ingang van 1 januari.
"Ontzettend jammer", noemt Elis Tillema van FNV regio Noord de situatie. "Wij zullen de staking, voor zover ik nu weet, gewoon doorzetten." Hoewel Tillema de loonsverhoging 'goed nieuws' noemt, is de cao zoals die er nu ligt niet goed genoeg voor de FNV. "Het slechte nieuws is dat mensen een cao krijgen waar ze bereid waren voor te staken", zegt ze.

24 uur staken

Er wordt eenmalig 24 uur gestaakt. "Dat heeft natuurlijk een reden", zegt Tillema. "Het zorgvervoer rijdt met mensen uit kwetsbare groepen, ouderen en kinderen die naar speciaal onderwijs moeten. We staken niet zomaar en we kondigen ook niet meteen een staking af totdat we onze zin krijgen, zo werkt het niet", zegt zij.
Dat er toch gestaakt wordt, benadrukt de ernst van de situatie, legt Tillema uit: "Deze mensen zijn heel loyaal aan hun passagiers, daar voelen ze zich sterk aan verbonden. Ik hoor heel vaak dat ze het echt heel erg vinden voor hun passagiers, maar ze voelen dat ze toch echt moeten opkomen voor een eerlijk inkomen."

Struikelblokken

Een struikelblok is bijvoorbeeld de regeling rondom wachtdagen. Voorheen gold bij ziekte dat de eerste dag niet uitbetaald werd en de dagen erna maar voor zeventig procent. In de nieuwe cao is de wachtdag eraf en worden de dagen erna voor tachtig procent uitbetaald. Maar, zegt Tillema, dat klopt niet helemaal. "Nu is het voorstel: de eerste wachtdag vervalt, tenzij iemand zich binnen vier weken weer ziek meldt. Daarnaast komt er een tweede wachtdag bij als iemand zich voor de vierde keer in een jaar ziek meldt."
Daarnaast was de pauzeregeling een heikel punt. Pauze werd namelijk ingehouden, ook als deze niet genoten werd. Dat mag volgens de nieuwe cao niet meer. Maar ook daar neemt de FNV geen genoegen mee, er is namelijk geen manier om te controleren of dit ook daadwerkelijk goed gaat. "Het Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) voert controles uit op de naleving van de cao. Die hebben een programma nodig om te kunnen controleren of werkgevers zich houden aan afspraken over pauzes, maar werkgevers willen daar niet in investeren. Dus ze worden niet gecontroleerd." Hier is in de nieuwe cao nog geen verandering in gekomen volgens Tillema.
Ook wachttijd wordt niet altijd uitbetaald. Tillema schetst een beeld: een chauffeur die iemand naar het ziekenhuis brengt en daar een uur moet wachten om die persoon weer op te halen, krijgt niet altijd betaald voor de tijd dat de taxi stilstaat. "Maar je bent er niet voor je eigen plezier. Wij vinden: gewerkte tijd is betaalde tijd."

Meer leden

Het nieuwe cao-akkoord is aan de leden van zowel KNV Zorgvervoer en Taxi als CNV Vakmensen voorgelegd en akkoord bevonden. Maar: "Wij hebben iets meer leden dan CNV en die zullen hiermee niet zo gelukkig zijn", aldus Tillema.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.