Bankhelpdeskfraudeurs uit Assen en Hoogezand aangehouden

Bankhelpdeskfraude
De verdachten zijn 20 jaar oud en komen uit Assen en Hoogezand © Pixabay / Kaboompics
Het cybercrimeteam Noord-Nederland heeft twee mannen aangehouden voor bankhelpdeskfraude. De verdachten deden zich voor als medewerkers van een bank om toegang te krijgen tot de computers van hun slachtoffers. Daarna werd geld overgemaakt.
De verdachten zijn 20 jaar oud en komen uit Assen en Hoogezand. Zij worden verdacht van computervredebreuk, oplichting, witwassen en het in bezit hebben van niet-openbare persoonsgegevens. Twee slachtoffers hebben aangifte gedaan van diefstal van tienduizenden euro's.
De aanhouding was onderdeel van een onderzoek door het cybercrimeteam naar bankhelpdeskfraude.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij deze vorm van fraude doen fraudeurs zich telefonisch voor als bankmedewerkers. Ze beweren dat de bankrekening van het slachtoffer niet meer veilig is. Daarna proberen ze het slachtoffer ervan te overtuigen om software op hun computer te installeren.
De fraudeurs kunnen zo op afstand mee kunnen kijken op de computer en in sommige gevallen handelingen kunnen uitvoeren. Daarna wordt er bijvoorbeeld gevraagd om geld over te maken naar een zogenaamde veilige kluisrekening. In werkelijkheid is dat de rekening van de oplichter.
Ook komt het voor dat er beweerd wordt dat een bankmedewerker met spoed de bankpas thuis op moet komen halen en vervolgens de pincode aan het slachtoffer ontfutselt. Zo wordt de rekening dan bij een pinautomaat geplunderd.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl