Qbuzz zegt agressie in de bus aan te pakken, maar chauffeurs weten nog niets

Lijn 73 Emmen Ter Apel
Buslijn 73 © Serge Vinkenvleugel/RTV Drenthe
Vakbond FNV stelt dat chauffeurs van Qbuzz nog niets hebben vernomen over de aanpak van de onveilige situaties op de buslijnen 72 en 73.
De Nederlandse Arbeidsinspectie liet eerder dit jaar weten dat vervoerder Qbuzz meer moet doen om het geweld op de buslijnen tussen Emmen en Ter Apel aan te pakken. Een aantal maatregelen moest per 1 december ingaan. Buschauffeurs die op de lijnen 72 en 73 rijden klagen over overlast van bepaalde groepen asielzoekers uit het aanmeldcentrum in Ter Apel.
De chauffeurs hebben te maken met scheldpartijen, agressief gedrag of zelfs fysiek geweld. Dat gebeurt vooral bij de in- en uitstaphaltes. De inspectiedienst tikte Qbuzz daarvoor op de vingers.

Het blijft stil

"Ik heb net met vijf chauffeurs gesproken", zegt woordvoerder Edwin Kuiper van de bond. "Er is nog helemaal niets gecommuniceerd door de directie van Qbuzz, het is echt oorverdovend stil."
Hij voegt daar nog aan toe dat de chauffeurs die hij heeft gesproken nog steeds overlast ervaren. "Deze week nog kreeg ik een berichtje van een chauffeur over een incident met veiligelanders uit Ter Apel (mensen uit landen die veilige genoeg zijn om naar terug te keren, red.), die chauffeur heeft een half uur op de politie gewacht."

Maatregelen

Qbuzz stelt dat meerdere maatregelen zijn genomen om de situatie voor de chauffeurs te verbeteren. Zo is er een externe vertrouwenspersoon aangesteld om mee te praten en is de opvang en nazorg van de chauffeurs sterk verbeterd. "Bovendien krijgen de buschauffeurs volgend jaar speciale trainingen voor het omgaan met agressie", zegt Bonnie Wiersma van Qbuzz. "En natuurlijk is er de speciale pendeldienst, waardoor de lijnen 72 en 73 worden ontlast."
De busmaatschappij denkt verder nog na over het plaatsen van camera's bij haltes en het inzetten van speciale stewards op punten onderweg.

Onderin de la

De vakbond trok vorige maand aan de bel omdat de vrees was ontstaan dat Qbuzz het rapport van de Arbeidsinspectie onderin een la had gelegd. "Het rapport is in juli naar Qbuzz gestuurd en voor 1 december moeten maatregelen worden genomen, maar werknemers krijgen niets te horen," vertelde woordvoerder Kuiper toen.
Camerabewaking in de bus
FNV pleit voor camerabewaking in de bus © ANP

Camerabewaking

Om het vertrouwen te herstellen eist de FNV van Qbuzz dat de veiligheid wordt verbeterd, mede door camerabewaking. "Die bewaking is er op sommige lijnen, maar Qbuzz gaf eerder dit jaar aan ook voor camera's op het station te zorgen en die zijn er nog steeds niet", aldus Kuiper. Hij wil graag zwart op wit met Qbuzz afspraken maken over de verbeteringen.
Volgens de bond is daarnaast een cultuurverandering bij het bedrijf noodzakelijk. "Excuses voor het falen in het verleden is een eerste stap. Niet alleen om aan te geven dat je het in de toekomst anders aan gaat pakken, maar ook om het vertrouwen van de buschauffeurs te herstellen", voegt de woordvoerder van de FNV er nog aan toe.

Herinspectie

De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat op termijn kijken of de vervoersmaatschappij verbetering heeft ingevoerd om de buslijnen 72 en 73 tussen Emmen en Ter Apel veiliger te maken. "We houden natuurlijk een herinspectie", zegt woordvoerder Jeroen Toet van de inspectiedienst. "We vragen dan eerst stukken op en gaan natuurlijk ter plekke kijken, maar wanneer dat is, dat kan ik nu niet zeggen."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.