Actie bij Drents Museum: 'Neem geen oliegeld meer aan'

Extinction Rebellion actie Drents Museum
Activisten van Extinction Rebellion poetsen het pleintje voor de ingang van het Drents Museum © Persbureau Meter
Geen blikken soep tegen schilderijen, maar poetsende actievoerders gewapend met een schrobber en een emmer zeepsop voor het Drents Museum. Leden van Extinction Rebellion voerden vanmiddag actie bij het museum. Zij vinden dat het Drents Museum geen oliegeld meer mag aannemen van de NAM.
De NAM is sinds jaar en dag hoofdsponsor van het Drents Museum. Jaarlijks krijgt het museum geld van het bedrijf. In september kreeg de instelling bovendien nog eens een half miljoen van de NAM voor de verbouwing van de entree. Oliegeld, volgens Extinction Rebellion.

'Vieste jongetje van de klas'

"Hiermee toont zij (Drents Museum, red.) aan het vieste jongetje van de klas te zijn en dat vraagt om actie", laten de actievoerders weten. Extinction Rebellion heeft zijn pijlen gericht op Shell en ExxonMobil, de eigenaren van de NAM. Deze twee bedrijven hebben volgens de organisatie bedrijfsplannen die in strijd zijn met het Klimaatakkoord van Parijs.
"Wij stellen dat het Drents Museum als publiek gefinancierde culturele instelling een voorbeeldfunctie heeft en dient te breken met deze destructieve bedrijven. Gesprekken met de directie begin dit jaar en een artistieke actie in augustus hebben niet geleid tot enige zichtbare beweging bij het museum, daarom gaan wij door met actievoeren om haar immoraliteit aan de kaak te stellen", schrijft Extinction Rebellion in een verklaring.

Discussie

Het is niet de eerste actie die Extinction Rebellion voert bij het Drents Museum. In augustus voerden ze een voorstelling voor het museum op en later zijn zij ook in gesprek geweest met de directie van het museum. "Wij hebben ook begrip voor hun standpunten", zegt zakelijk directeur Annelies Meuleman van het Drents Museum. "Net als de actievoerders maken wij ons ook druk over de toekomst. Het is een brede maatschappelijke discussie. Daar praten we intern over, ook met de NAM en andere musea waarmee we samenwerken."
Toch wil het Drents Museum geen afscheid nemen van zijn hoofdsponsor, die jaarlijks een bedrag van 25.000 euro betaalt. "Dat zijn geen wereldschokkende bedragen. Maar de NAM doet meer voor ons. Zo betalen ze nu 500.000 euro voor de verbouwing van de entree, maakten ze de expositie van Frida Kahlo mede mogelijk en werken ze ook mee aan de Van Gogh-tentoonstelling volgend jaar. Wij kunnen met hun geld heel veel goeds doen."
De NAM is al sinds 1975 partner van het museum. "Dat is ook een duurzame relatie. Bovendien zouden we het geld heel erg missen als we dat niet meer van de NAM zouden krijgen. In het Noorden zijn erg weinig grote bedrijven die zulke partnerships aangaan."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl