Lelylijn maakt aanspraak op subsidie van Europese Unie

lelylijn
Het beoogde tracé van de Lelylijn © RTV Noord
De geplande Lelylijn, de snelle spoorlijn die Groningen via Lelystad met Amsterdam moet gaan verbinden, maakt kans op subsidie van de Europese Unie. De verbinding wordt opgenomen in een spoornetwerk dat de EU belangrijk vindt en financieel steunt, hebben de verantwoordelijke ministers van de EU-landen afgesproken.
Noord-Nederland droomt al jaren van de lijn door Flevoland, Friesland en Groningen, die de reistijd tussen het noorden en de Randstad fors zou kunnen bekorten. Nu moeten reizigers uit of naar de Randstad nog omreizen over Zwolle en Meppel. Die verbinding is ook nog gevoelig voor panne en vertraging.
De Lelylijn gaat deel uitmaken van het zogeheten uitgebreide TEN-T-netwerk van de EU, als het Europees Parlement daar zoals verwacht ook mee instemt. Op hoeveel Europees geld de lijn vervolgens kan rekenen staat nog niet vast. Voor het 'uitgebreide' TEN-T zijn minder Europese miljarden beschikbaar dan voor het kernnetwerk.
De Lelylijn zou tussen de 6 en 9 miljard euro gaan kosten.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.