'Gemeente Borger-Odoorn heeft meer personeel nodig'

Het gemeentehuis van Borger-Odoorn in Exloo (Rechten: RTV Drenthe/Steven Stegen)
Het gemeentehuis van Borger-Odoorn in Exloo (Rechten: RTV Drenthe/Steven Stegen)
De gemeente Borger-Odoorn heeft acht ton per jaar nodig om de ambtelijke organisatie weer op orde te krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Borger-Odoorn heeft laten doen. Er zijn tien extra fulltime-medewerkers nodig.
Het rapport werd opgesteld nadat eind vorig jaar
in de gemeenteraad, wat met name te maken had met slechte communicatie en informatie-uitwisseling tussen het college van burgemeester en wethouders en de raad.

Balans

Het onderzoek werd een half jaar lang gedaan door onafhankelijk adviseur Jo Bos en interim-gemeentesecretaris Boudewijn Marinussen. Wat hen betreft moet Borger-Odoorn werken aan 'heldere keuzes, strakkere processen en een betere balans tussen de hoeveelheid werk en de beschikbare middelen'.
Volgens de twee is "een aantal processen inmiddels op orde gebracht, maar om weer volledig 'in control' te komen is meer nodig."

Geen ruimte voor vernieuwing

Uit het rapport blijkt verder dat de ambtelijke organisatie van Borger-Odoorn het werk maar net aan kan. "Voor politieke prioriteiten en vernieuwingen is geen ruimte", schrijven de onderzoekers. Om dit op orde te brengen is investering in de ambtelijke organisatie volgens hen noodzakelijk. Naast de jaarlijkse 800.000 euro voor tien extra fulltimebanen, zal nog eens 800.000 euro over vier jaar uitgetrokken moeten worden om jonge medewerkers die intern worden opgeleid aan te trekken.

Gemeentesecretaris

Na het vertrek van gemeentesecretaris Peter Post werd begin januari van dit jaar Boudewijn Marinussen tot interim-secretaris benoemd. Zijn opvolger Dorine Rensen is begin deze maand begonnen.

Lees meer: Raad Borger-Odoorn hoort ‘toevallig’ over problemen ambtelijk apparaat

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.