Meer spitstreinen tussen Coevorden en Zwolle

Arriva stoptrein en NS stoptrein
Er gaan in de spits een uur eerder extra treinen rijden tussen Coevorden en Zwolle v.v. © RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel
Treinen in Drenthe rijden vanaf komende zondag volgens een vernieuwde dienstregeling. Vooral op het Arriva-traject tussen Coevorden en Zwolle verandert een aantal dingen.
Op het NS-traject tussen Groningen en Zwolle, waar de trein ook langs Assen, Beilen, Hoogeveen en Meppel rijdt, verandert er niet veel.

Extra spitstreinen Coevorden-Zwolle

Arriva start een uur vroeger met de spitsdienstregeling van de treinen op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Coevorden. Volgens de vervoerder is dit nodig omdat scholieren en studenten vaak al eerder op de middag naar huis reizen. Hierdoor rijden van 14.00 tot 18.00 uur vier treinen per uur tussen Zwolle en Coevorden en vier treinen per uur tussen Coevorden en Zwolle.
De nieuwe ritten die er vanaf 11 december bij komen zijn:
14.08 uur: Zwolle --> Coevorden
14.38 uur: Zwolle --> Coevorden
14.48 uur: Coevorden --> Zwolle
15.18 uur: Coevorden --> Zwolle
Ook op de andere Vechtdallijn Hardenberg-Almelo is er uitbreiding: op werkdagen wordt de halfuurdienst uitgebreid tussen 19.00 en 20.00 uur. Om 18.46 uur rijdt een nieuwe rit van Hardenberg naar Almelo. Vanuit Almelo rijdt er om 19.18 uur een nieuwe rit naar Mariënberg, waar een goede aansluiting is op de trein richting Emmen.

Wanneer meer spitstreinen van en naar Emmen?

Wanneer er permanent vier treinen per uur in beide richtingen over het hele traject Emmen-Zwolle kunnen gaan rijden is volgens Liesbeth Oelen van Arriva 'toekomstmuziek'. Station Emmen-Zuid heeft er inmiddels een tweede spoor en een tweede perron bij gekregen. Door het dubbele spoor is de treinreis tussen Emmen en Zwolle drie minuten korter geworden en is er minder kans op vertragingen.
"Onze ambitie is om de spitstreinen vanuit Coevorden ooit door te laten rijden naar Emmen, maar daarvoor is tussen Dalen en Coevorden ook een dubbel spoor nodig. Behalve voor onze treinen moet er ook ruimte blijven voor goederentreinen van en naar de Euroterminal in Coevorden", legt Oelen uit.

Langere treinen

Op het traject van Groningen naar Zwolle via Assen, waar NS-treinen rijden, verandert er niet zo veel. Wel belooft de vervoerder dat er met langere treinen gereden gaat worden op drukke trajecten, waaronder ook tussen Groningen en Zwolle.
Sonja Paauw van NS: "Daar gaan we langere treinen laten rijden in zowel de spits als daluren. Dat doen we met de sprinters, maar vooral met de intercity's. Van de intercity's maken we zeventig tot tachtig procent van de treinen langer. Bij de sprinters (stoptreinen) gaat dat minder gebeuren."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.