CDA Emmen teleurgesteld in aangepaste koers voor Rondweg: ‘Gebrek aan visie’

Rondweg N391 bij Emmen
De Rondweg van Emmen © ANP Photo - Your Captain
Het CDA is teleurgesteld in de aangepaste plannen voor de doorstroming van de Rondweg (N391). De partij spreekt van een gebrek aan visie.
De gemeente Emmen en de provincie trekken samen op om de doorstroming op de Rondweg te bevorderen. In de oorspronkelijke plannen zouden twee gelijkvloerse kruisingen bij industrieterrein Bargermeer vervangen worden door één ongelijkvloerse kruising. Begin november ging daar een streep door.
De Rondweg is onderdeel van de N391, de weg tussen Emmen en Ter Apel. Om verkeer beter te kunnen laten doorrijden, werden en worden er onder meer gelijkvloerse kruisingen vervangen door ongelijkvloerse. De afslagen naar het Bargermeer bij de Abel Tasmanstraat en de Phileas Foggstraat zouden daarbij ook verdwijnen om plaats te maken voor een nieuw ongelijkvloers punt.
Begin november besloten beide overheden dit plan te schrappen. Het plan Bargermeer zorgde er niet alleen voor dat het budget met 20 miljoen euro werd overschreden, ook ondernemers langs de Rondweg zagen het plan niet zitten. Volgens hen kwam de bereikbaarheid in het geding. De twee bestaande kruispunten worden daarom nu aangepakt.

Zoeken naar oplossing

Volgens raadslid Dirk van Dijken (CDA) wordt er al tien jaar geroepen dat de Rondweg van economisch en maatschappelijk belang is voor Emmen. Een goede doorstroming is daarom een must, vindt hij.
Het CDA vindt dat het college moet vasthouden aan de destijds vastgelegde visie en moet kijken naar mogelijke alternatieven. "Wachten en in de tussentijd zoeken naar een oplossing is kennelijk geen optie." Hij spreekt van een gebrek aan visie. De kruispunten blijven en de bijbehorende stoplichten ook. Even lekker doorrijden naar Ter Apel is er zo niet echt bij, aldus Van Dijken.
Dirk van Dijken
Dirk van Dijken © CDA Emmen

30 miljoen euro

Wethouder René van der Weide wijst erop dat de realiteit de voornemens van tien jaar terug heeft ingehaald. "Er is veel onderzocht en er zijn veel gesprekken geweest. We weten nu meer dan toen. De conclusie is dat het niet verantwoordelijk is om deze investering te doen."
Zelfs als er draagvlak zou zijn voor een centrale kruising bij Bargermeer, is het de vraag of je dat plan moet doorzetten, aldus Van der Weide. "Financieel kostte dit plan 20 miljoen euro meer, maar mogelijk kan dit ook oplopen naar 30 miljoen euro."

80 tot 90 procent

Dat er vervolgens helemaal niets gebeurd, bestrijdt Van der Weide. Diverse kruisingen zoals bij Emmerschans en Roswinkel zijn al aangepakt. Die bij de Pottendijk en de Houtweg worden nog aangepakt en de verkeerslichten bij de kruisingen Meerdijk en de N862 (weg Emmen-Klazienaveen) verdwijnen.
Allemaal ingrepen die de doorstroom ook verbeteren, aldus de wethouder. "In totaal gaan we 80 tot 90 procent van alle plannen realiseren. Alleen niet dit ene project dat ingewikkeld is en bovendien veel geld kost."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.