Onderzoek: gemeente Assen antwoordt niet op eenvoudige vraag

Assen reageert niet op e-mails, Hoogeveen pas na twee maanden (Rechten: Pixabay)
Assen reageert niet op e-mails, Hoogeveen pas na twee maanden (Rechten: Pixabay)
De gemeente Assen en in mindere mate de gemeente Hoogeveen reageren slecht op e-mails van inwoners. Dat is de uitkomst van een steekproef van Wij Verdienen Beter.
Voor het vijfde jaar op rij heeft de belangenorganisatie onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van gemeenten per e-mail. Dit jaar voldeed 86 procent van de gemeenten aan de e-mailgedragslijn voor overheden door een eenvoudige vraag binnen twee dagen te beantwoorden.

Assen en Hoogeveen

In Drenthe vallen alleen Assen en Hoogeveen uit de toon. Laatstgenoemde gemeente gaf pas na twee maanden antwoord. De gemeente Assen reageerde zelfs helemaal niet op de mail. Ook op een tweede mail, vier weken na het eerste verzoek, kwam geen reactie. Slechts zes andere Nederlandse gemeenten kwamen evenmin met een antwoord.

'Technisch probleem'

"Op zaterdag 11 mei hebben wij inderdaad een mail ontvangen en op 11 juni een tweede. Beide keren is een ontvangstbevestiging de deur uitgegaan, maar een antwoord is uitgebleven vanwege een technisch probleem", legt woordvoerder Martin de Bruin van de gemeente Assen uit. "Deze bewuste mails zijn doorgestuurd naar ons webteam, maar daarbij is een afgesloten mailbox gebruikt. Dat is gebleken uit een reconstructie."
Assen heeft het probleem inmiddels opgelost, waardoor alle mails binnen de gemeente nu weer op de juiste plek terechtkomen.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.