Goede voornemens: 'Veel Drenten haken al snel weer af'

Colduvamrun 2022
Meer bewegen staat hoog op de lijst van goede voornemens © RTV Drenthe / Kim Stellingwerf
Vol goede moed en goede voornemens stappen we het nieuwe jaar in. Het moet anders, beter vooral. Hoog tijd om gezonder te gaan leven, maar rond de 25 procent van de ambitieuze Drenten haakt doorgaans al na twee weken weer af. Hoe komt dat? Die vraag kwam binnen bij Zoek Het Uit!
Veel mensen blijken toch de lat iets te hoog te leggen. De redactie van Zoek Het Uit! benaderde klinisch psycholoog Anke Wagenaar van zorgorganisatie Yorneo in Papenvoort. Zij geeft tips om de strijd tot het bittere einde vol te houden.

Plannen maken

"Het geheim van het welslagen van goede voornemens zit hem in het maken van goede plannen", vertelt Anke Wagenaar. "Het gaat om gedragsverandering en dus iets anders doen dan we gewoon zijn en dat blijkt vaak lastig. We denken eigenlijk doorgaans niet zo goed na over ons gedrag, behalve wanneer we bijvoorbeeld vakantieplannen maken of de ramen gaan lappen. Het is niet veel meer dan vijf procent van ons gedrag waar we goed over nadenken".
Tekst gaat verder onder foto:
asbak
Stoppen met roken blijft voor velen toch moeilijk © Pixabay.com

Haalbare doelen

"Je moet er vooral voor zorgen dat je gestelde doelen haalbaar zijn", gaat Wagenaar verder. "Als je ineens twee dagen achtereen 20 kilometer gaat wandelen dan krijg je daar spierpijn van en daardoor kun je er gelijk weer een punt achter zetten. Beter is het om voorzichtig op te bouwen. Dat geldt ook voor afvallen. Jezelf ten doel stellen om 20 kilo af te vallen is op zich goed, maar wees vooral ook blij als er eerst eens twee kilo vanaf is".
"Er zijn ook veel mensen die bijvoorbeeld minder vlees willen eten en ook daar moet je van tevoren goed over nadenken. Dan moet je anders gaan koken en ervoor zorgen dat je wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Je zou dan bijvoorbeeld een voorlichtingsavond over de vegetarische keuken kunnen bezoeken. Bereid je dus goed voor op wat je gaat doen", aldus Wagenaar.

Aanmoediging

De klinisch psycholoog is ook van mening dat het beter is om je plannen op te schrijven. "Je moet dus kleine stappen nemen om je het nieuwe gedrag eigen te kunnen maken, zodat je er niet meer over na hoeft te denken. Je plannen eerst op papier zetten kan daarbij helpen, maar het is ook goed om je goede voornemens met anderen te delen zodat die je aan kunnen moedigen als jij het moeilijk hebt. Als je bijvoorbeeld meer wilt bewegen kun je dat ook in een loopgroepje gaan doen, dan kun je elkaar stimuleren om door te blijven gaan."
Tekst gaat verder onder foto:
LTO Noord deelt groente en fruit uit
Gezonder eten, altijd weer een goed voornemen © RTV Meppel / Arjan Tien

Stoppen met roken

Het stoppen met roken voert al jaren de ranglijst van goede voornemens aan. Vorig jaar bezocht RTV Drenthe Helga Hatzmann uit Hoogersmilde. Zij stapte het Stoptoberhuis binnen, omdat het haar maar niet lukte om de sigaret voor altijd uit te drukken.
Mede dankzij gesprekken met longartsen is ze er toch in geslaagd te stoppen. "Nog steeds vind ik het vreselijk moeilijk en ik slaap heel slecht", vertelt Helga. "Ik heb 44 jaar gerookt en vooral als ik alleen ben is het zwaar, dan smacht ik naar een sigaret".

Overtreding

Helga overtrad tijdens de afgelopen viering van Oud en Nieuw alle regels door toch weer een sigaret op te steken. "Ik kon het niet weerstaan, maar ik vond het helemaal niet zo lekker en ik heb de knop nu weer omgezet, het gaat weer goed, maar het blijft een zware strijd", zegt ze.
Volgens Helga heeft ze duidelijk meer lucht sinds ze gestopt is met roken en ligt ze niet meer met piepende ademhaling in bed.

Extra moeilijk

Psycholoog Anke Wagenaar bevestigt dat het stoppen met roken extra moeilijk is. "Naast gedragsverandering heb je hier te maken met de verslavingsfactor. Dan is extra support echt wel welkom. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het stoppen met drinken".
Zie hieronder de reportage over Helga Hatzmann voordat ze het Stoptoberhuis binnenstapte. Tekst gaat na de video verder.
Goede voornemens: Helga stopte eindelijk met roken

Zoek het uit!

Zorg dus dat je goed begint
Laat je horen, duidelijk en luid
En als je geen antwoorden vindt
Vraag het dan aan Zoek het Uit!
en dat kan hieronder

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl