Hoofdbrekens voor Assen over laatste stuk fietssnelweg naar stad

Fietssnelweg Assen
Op dit laatste stuk langs het Havenkanaal richting Asser centrum komt voorlopig nog geen betonnen fietssnelweg © RTV Drenthe / Margriet Benak
De laatste kilometer van de fietssnelweg in Assen bezorgt de gemeente heel wat hoofdbrekens. Er is tegenslag met een nieuwe kade langs het Havenkanaal, het kanaal waar de fietsroute strak langsloopt. En volgens de gemeente is een pasklare oplossing niet zomaar bedacht.
Het kan zelfs zo lang gaan duren, dat Assen inmiddels serieus denkt over een tijdelijk alternatief voor het laatste ontbrekende stukje.
Eind vorig jaar had de kilometerslange betonnen fietsstraat op Asser grondgebied al klaar moeten zijn. Maar de werkzaamheden aan de zogeheten doorfietsroute liggen inmiddels al maanden stil, zo meldde RTV Drenthe vorig jaar oktober. De missing link is nog een stuk van 800 meter, dat achter de bedrijfspanden van de Doctor A.F. Philipsweg moet komen, pal langs het Havenkanaal. En wat eindigt op de Havenkade bij het centrum.

Damwand verankeren lukt niet

Het probleem op dat stukje zit 'm volgens de gemeente in de stalen damwand langs het kanaal. Die moet vervangen worden door een nieuwe. Maar door krachtig opkomend grondwater, ook wel een wel genoemd, kan dat niet. Daardoor lukt het niet om de damwand ook vast te zetten in de bodem.
Er is een ander soort kademuur nodig, maar welke, dat weten ze nog niet. De gemeente Assen is daarover in overleg met waterschap Hunze en Aa's, beheerder van het kanaal. Zonder stevige kadeconstructie zakt het fietspad het kanaal in.
(tekst gaat verder onder de foto)
Fietssnelweg Assen
Het gedeelte fietssnelweg van Assen gaat voorlopig niet verder dan het viaduct over de Europaweg-Noord © RTV Drenthe / Margriet Benak

Technische uitdagingen

Het college van burgemeester en wethouders noemt de problemen met de Asser fietssnelweg 'technische uitdagingen die niet van tevoren waren te voorzien'. B en W schetsen de situatie in een brief aan de gemeenteraad, iets wat drie maanden geleden al was toegezegd door wethouder Martin Rasker (VVD) van verkeer en vervoer.
Toen al zijn er namelijk vragen gesteld door Stadspartij PLOP in de raadsvergadering, nadat ze hoorde over 'problemen met de aanleg'. Verantwoordelijk wethouder Rasker moest toen het antwoord, over wat er nu allemaal aan de hand was, nog schuldig blijven. Maar nu komt er meer licht in de duisternis, dankzij een 'procesbrief'.
Volgens het college is er onderzoek gedaan naar andere technische mogelijkheden voor een stabiele kadeconstructie, om over het tracé achter de bedrijfspanden langs toch het snelle fietspad aan te leggen. Maar de hobbel is nog altijd niet weg. "Het probleem is complex, waardoor er op dit moment niet één passende oplossing is te vinden. We zijn met betrokken partijen in overleg hoe we het nu oplossen", aldus B en W.

Aansluiting op tijdelijke route

Wethouder Rasker heeft geen idee hoe lang dit alles nog gaat duren. Maar komt er op korte termijn geen oplossing, dan wil de gemeente de snelle fietsroute netjes afmaken tot aan het viaduct over de Europaweg-Noord. Hier komt dan een aansluiting met de Dr. A.F Philipsweg. Hoe fietsers dan de laatste 800 meter richting de stad verder moeten afleggen, daar wordt nog naar gekeken.
(tekst gaat verder onder de foto)
Fietssnelweg Assen
Ondertussen groeit het gras al tussen de betonstroken van de fietssnelweg waar de boel gestremd is © RTV Drenthe / Margriet Benak

Vervuild slib op kanaalbodem

En dan is er nog een bijkomend probleem. Er ligt ook nog vervuild rioolslib op de bodem van het Havenkanaal. En dat moet weg, voordat er een nieuwe kade bovenop wordt aangelegd. Alleen wordt die vervuilde sliblaag verder niet genoemd in de brief van B en W aan de raad. Maar wethouder Rasker erkent het probleem met de vervuilde sliblaag, en dat de vervuiling de nieuwe kade voor de fietssnelweg in de weg zit.
Hoeveel vertraging de aanleg van het laatste stuk fietssnelweg door dit alles nu gaat oplopen, dat kan Rasker niet zeggen. "Maar het gaat allemaal extra tijd kosten. Het waterschap Hunze en Aa's is verantwoordelijk voor de waterkwaliteit in het kanaal, en ook voor het uitbaggeren van de sliblaag. Daar hebben we overleg over, wanneer dat kan gebeuren. Maar daar is nog geen zicht op."

Eerste kwartaal duidelijkheid

Rasker wil in elk geval nog in het eerste kwartaal van dit jaar duidelijkheid of er ook een oplossing nabij is. "Zo niet, dan gaan we aan de slag met een alternatief, zodat gebruikers van de fietssnelweg naar een andere route richting het centrum doorverwezen worden. Maar ook die route is nog niet zo simpel", erkent Rasker.
De meest snelle fietsroute is die rechtstreeks langs het spoor, via de Dr. A.F. Philipsweg naar de stad. Maar die lijkt onwenselijk, want op deze weg langs het Stadsbedrijvenpark rijdt veel zwaar vrachtverkeer. "Niet ideaal voor fietsers qua veiligheid", zegt Rasker. Een ander, veiliger alternatief is de route via de A.H.G. Fokkerstraat, waar al een vrijliggend fietspad ligt richting het centrum. Maar de wethouder wil eerst afwachten of de problemen met de kademuur niet snel te tackelen zijn, voordat hij z'n hoofd breekt over alternatieve routes.
(tekst gaat verder onder de foto)
Fietssnelweg Assen
Fietsers worden op de Dr. A.F. Philipsweg al gewaarschuwd, naar de stad via de fietssnelweg kan niet © RTV Drenthe / Margriet Benak

30 kilometer lang

De fietssnelweg loopt van Assen naar Groningen, en is zo'n dertig kilometer lang. Het is een gezamenlijk project van de provincies Drenthe en Groningen, de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen en het Rijk. Ze willen daarmee het fietsverkeer stimuleren. De aanleg is jaren geleden al begonnen. Twee jaar terug begon de gemeente Assen met de aanleg van haar gedeelte van enkele kilometers.
Totale kosten van de snelle betonnen fietsstraat tussen Groningen en Assen zijn jaren geleden geraamd op 40 miljoen euro. Assen betaalt voor haar gedeelte 2 miljoen euro. Maar door alle vertraging en technische aanpassingen, gaat de fietssnelweg voor de provinciehoofdstad duurder uitpakken. Wethouder Rasker wil daar niet op vooruitlopen. "We gaan erover in overleg met de provincie", zegt hij.

Nog tunnel bij Vriezerbrug

Met het laatste stukje in Assen, is trouwens de fietssnelweg richting Groningen straks nog niet compleet. En dat gaat zeker nog een paar jaar duren. Er moet in de route nog een dure fietstunnel bij Vriezerbrug komen. Die stond aanvankelijk niet in de plannen, maar een geplande oversteek bij Vriezerbrug vond de lokale politiek zeer verkeersonveilig.
Vorig jaar is uiteindelijk ook door de provincie Drenthe besloten dat de fietstunnel van 7 miljoen euro er moet komen. Aanleg is gepland in 2025. Maar of dat nog haalbaar is voor dat bedrag, gezien de gestegen bouwkosten, is zeer de vraag. Het gros van het geld voor de doorfietsroute komt vooral van provincies en Rijk.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.