Buschauffeur Dirk doet mee aan vijfdaagse ov-staking: 'Werkgever leunt achterover en doet niks'

buschauffeur
Buschauffeur Dirk Visser gaat staken © RTV Drenthe
Wie morgenochtend met de bus naar school of werk wil, zal mogelijk op zoek moeten naar ander vervoer. Reden: het streekvervoer staakt opnieuw. Dit keer vijf dagen achter elkaar, de hele werkweek dus.
De vakbonden en de werkgevers in het openbaar vervoer liggen nog steeds in de clinch over een nieuwe cao. Daarom leggen leden van vakbonden FNV en CNV het werk neer. Voor onze provincie heeft dat vooral impact op het aantal busritten, dat naar verwachting sterkt slinkt vanwege de werkonderbreking. De chauffeurs willen een hoger loon, een ouderenregeling en een lagere werkdruk.

'Kwartiertje pauze'

Een van de buschauffeurs die deze week staakt is Dirk Visser van Qbuzz. "We hebben gewoon nog steeds geen tegemoetkoming van onze werkgever gehad. De werkdruk is gewoon te hoog. We hebben op een normale werkdag maar twee keer een kwartietje pauze, maar die gaat al in op het moment dat je de bus uitstapt. Dan moet je vaak nog een stuk lopen naar je koffie. Laat staan dat je dan nog moet eten en plassen. Daar is eigenlijk helemaal geen tijd voor."
Wij mochten een rit met Dirk Visser mee. Wilt u weten hoe dat eraan toe ging? Kijk dan onderstaande video:
Buschauffeurs gaan vijf dagen staken in Drenthe.
Hierdoor ontstaan soms vreemde situaties, zegt Visser. "Soms zie je ineens een chauffeur over het busstation rennen, omdat hij even snel naar het toilet moet. Want als je vertraging hebt, dan wordt die tijd gewoon van je pauze afgehaald."
En die vertraging is snel opgelopen, merkte ook RTV Drenthe. Verslaggeefster Esmée Söllner mocht een rondje mee met Visser. De ervaren chauffeur hoefde niet te stoppen bij iedere halte, stond niet in de file en hield zich aan de maximumsnelheid. Desondanks ging er een hap van vijf minuten uit zijn pauze.

Ziekteverzuim

Die hoge werkdruk, zorgt ook voor een hogere ziekteverzuim. Op dit moment ligt dat rond de 23 procent. Voornamelijk 60-plussers vallen hieronder. Daarom willen de vakbonden ook een ouderenregeling, zodat dit percentage volgens hen omlaag gaat.
Reizigers zijn vooral de dupe van de ziektegevallen, vertelt Visser. "Soms is er gewoon geen chauffeur die de bus kan rijden, dus dan valt de rit uit. Maar soms voelen wij ons ook opgejaagd, omdat we alweer achter lopen op schema. Dan druk je het gaspedaal wel eens in, maar een drempel is dan niet prettig voor de passagiers. Die zitten dan te stuiteren in de bus."

70 procent minder bussen

Reizigers gaan deze week zeker wat merken van de staking. Omdat beide vakbonden gaan staken vervalt ongeveer 70 procent van de busritten, denkt Visser. Hij hoopte dat de staking niet nodig zou zijn. "Alleen de dreiging van een vijfdaagse staking had al genoeg moeten zijn om rond de tafel te gaan. Maar met de voorstellen die er nu liggen kunnen we niks."
Hij hoopt dat, als er nu niks uit de onderhandelingen komt, de overheid ook druk gaat zetten op de werkgevers. "Maar wat doet onze werkgever? Die leunt achterover en doet niks."

'Mooiste uitzichten'

Toch vindt Visser dat hij het mooiste beroep van Nederland heeft. "Wij zitten op een kantoor met een heel groot uitzicht", doelt hij op de bestuurdersstoel en de grote voorruit. "Vooral bij zonsopkomst en -ondergang heb je soms de mooiste plaatjes. En je maakt wat mee met passagiers. Een dag is nooit hetzelfde, ook omdat je de ene dag alleen lange ritten hebt en soms alleen de stadsdiensten. Die afwisseling maakt het een prachtig beroep."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.