Meppeler stuurt advocaat op carnavalsvereniging af na 'slechte grap'

Carnavalsgrappen zijn niet altijd leuk. Dat vindt ook Marcel uit Meppel. Hij stuurde carnavalsvereniging De Turftrappers uit Slagharen een rekening van 529 euro na een slechte grap. Vindt hij, tenminste. De vereniging vindt zijn rekening een grap.
Marcel reed met zijn aanhanger naar Slagharen, want daar was 'gratis brandhout' op te halen. Eenmaal daar kreeg hij van De Turftrappers een doosje lucifers in de hand gedrukt. De Drent kan er niet om lachen en wil dat de grappenmakers zijn kosten terugbetalen. "Ik heb een advocaat in de arm genomen", zegt hij tegen RTV Oost.
Lachpoppetjes
"Hallo wij zijn een startende handelsonderneming en om te beginnen starten we met een klapper!!!" Zo begon het Facebookbericht, met de belofte gratis brandhout.
Marcel hoorde ervan via een kennis uit Friesland. "Diegene had het financieel moeilijk en huurde mij in." En zo begon de reis vanuit het Friese Blesdijke naar Slagharen. Een rit van 128 kilometer, zo staat op de factuur.
Eenmaal in Slagharen werd Marcel begroet door leden van de carnavalsvereniging die hem lucifers gaven. "Wij zeiden: hier zitten gevolgen aan vast. Ze vonden het belachelijk, lachten wat en zeiden dat we moesten doorrijden."
Gratis pallets
De stuntcommissie in Slagharen noemt de factuur van de Meppeler 'lachwekkend'. Volgens de carnavalsvereniging hadden ze afvalhout liggen, zoals pallets, die de Drent mee had kunnen krijgen.
Volgens de Drent is zijn factuur geen nieuwe grap. "Absoluut niet. Er was een stel uit Assen dat in de financiële problemen zit, die zijn nu geld voor brandstof kwijt dat ze anders voor eten konden gebruiken."
Betalen is geen optie voor de carnavalsvereniging. "Tuurlijk niet", zegt Stephen Schlepers, Prins Carnaval. "Er stond 'gratis brandhout', wat het dan precies is, is juist de gein."
Geen kans van slagen
Volgens civiel recht advocaat Ronald William Hoevers maakt de Meppeler niet heel veel kans. "Als je zo'n advertentie ziet, moet je je achter je oren krabben", zegt Hoevers tegen RTV Oost. "Je moet toch beseffen dat sommige dingen nou eenmaal niet gratis zijn."
Hoewel bedrijven vaker speciale openingsacties houden, maakt dat volgens Hoevers geen verschil. "Er is een onderzoeksplicht bij degene die op zo'n advertentie afgaat. Dit gaat om een dure brandstof; iets dat nu van hoge waarde is. Dan ben je niet goed bezig als je met je aanhanger een grote afstand aflegt. Dan kun je op je klompen aanvoelen dat het nep is."
